Termin: 7 grudnia 2024 r.
Godziny zajęć: sobota 10:00-17:30 (9 h dydaktycznych)
Koszt szkolenia: 800,00 zł
Adres: Instytut Edukacji Logopedycznej w Lublinie, ul. Matki Teresy z Kalkuty 18a
Grupa docelowa: logopedzi, psycholodzy i pedagodzy
Program szkolenia:
1. Jąkanie wczesnodziecięce – jak je rozpoznać? Zwykła niepłynność mówienia, a jąkanie.
2. Przyczyny i teorie jąkania
3. Czynniki ryzyka w jąkaniu wczesnodziecięcym
4. Charakterystyka objawów jąkania wczesnodziecięcego.
5. Diagnoza jąkania u dzieci i młodzieży (zaprezentowanie i omówienie zastosowania testów i kwestionariuszy oraz studia przypadków)
6. Metody terapii jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym (przegląd dostępnych metod, pomoce potrzebne do terapii, propozycje ćwiczeń, zasady współpracy z rodzicami, zwrócenie uwagi na psychologiczne aspekty terapii) – omówienie metod i zastosowanie ich w praktyce
7. Metody terapii jąkania u dzieci w wieku szkolnym i młodzieży (metody mówienia bardziej płynnego i jąkania bardziej płynnego, schematy ćwiczeń, zasady włączania rodziców w terapię, proponowane pomoce do terapii)- omówienie metod i zastosowanie ich w praktyce
8. Programowanie terapii jąkania u dzieci i młodzieży – kiedy i jakie działania podejmować? Studia przypadków. Prezentacja materiałów i pomocy użytecznych w terapii.
9. Metody wspomagające terapię jąkania
Prowadząca:
dr Aleksandra Jastrzębowska-Jasińska – neurologopeda kliniczny, psycholog, terapeuta jąkania, specjalista wczesnej interwencji logopedycznej, coach, pedagog specjalny, terapeuta ręki. Doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich w zakresie Psychologii i Socjologii na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Właścicielka Artysty Mowy - Centrum Terapii i Rozwoju. Twórczyni Programu Całościowej Zintegrowanej Aktywności Dzieci CZAD dla dzieci jąkających się i ich rodziców. Specjalizuje się w terapii jąkania dzieci, młodzieży i dorosłych. W 2016 roku otrzymała grant Gene J. Brutten Fluency Disorders Fund za działalność naukową w uznaniu jej zasług i zaangażowania w dziedzinie zaburzeń płynności mowy. W zakresie jąkania szkoliła się u: dr Katarzyny Węsierskiej, dr Mieczysława Chęćka, dr Krzysztofa Szamburskiego, mgr Róży Sobocińskiej oraz Petera Schneidera. Doświadczenie w terapii jąkania zyskała odbywając staż w poradni psychologiczno-pedagogicznej „TOP” w Warszawie, pracując w warszawskich przedszkolach i szkołach oraz prowadząc terapię w gabinecie mowiedobrze.pl. Pracuje metodami: Palin PCI, Mini-kids, metodą Charlesa Van Ripera, metodą zmodyfikowanego programu psychofizjologicznej terapii Mieczysława Chęćka, metodą wystukiwania sylab Krzysztofa Szamburskiego. Do swojej pracy włącza również wiele technik psychologicznych i wspomagających. Prowadzi diagnozę terapii u dzieci, młodzieży oraz u osób dorosłych. Współprowadzi również warszawski Klub J. Koncentruje swoje zainteresowania naukowe i zawodowe wokół logopedii i psychologii łącząc w pracy te dwie kompetencje. Prowadzi wiele projektów naukowych, występuje na konferencjach naukowych prezentując wyniki swoich badań oraz organizuje konferencje logopedyczne. Publikuje również artykuły dotyczące wyników swoich badań nad psychologicznymi i logopedycznymi aspektami jąkania u dzieci i dorosłych.