Odpowiedzi na to pytanie mogę udzielić, odwołując się do periodyzacji rozwoju mowy. Zgodnie z podziałem, który zaproponował Leon Kaczmarek, skontaktować z logopedą należy się wówczas, gdy Dziecko:
1. Ma ponad 6 miesięcy i do tej pory nie gaworzy
2. Ma ponad rok, a w jego języku nie pojawiły się sylaby i pojedyncze wyrazy, które w tym okresie powinny zastępować całe zdania
3. W wieku trzech lat nie artykułuje głosek: p, b, m, p’, b’, m’, f, w, f’, w’, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, k’, g’, ch, t, d, n, l, l’, j, ł oraz ma problemy z artykulacją samogłosek ustnych i nosowych; ponadto ma ubogi zasób słownictwa i większość wyrazów, którymi się posługuje, mówi „po swojemu”
4. Skończyło trzy lata i nie potrafi wypowiadać prostych zdań
5. Czteroletnie zastępuje głoski syczące (s, z, c, dz) ciszącymi (ś, ź, ć, dź), a zamiast r mówi j, a ponadto zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np.: d na t (zamiast dom, tom), g na k (zamiast góry, kury), w na f (zamiast woda, fota)
6. W szóstym roku życia – ma problemy z rozróżnianiem słuchowym głosek, które podobnie brzmią, np. zamiast bułka czyta i pisze półka, czy zamiast koza czyta i pisze kosa
7. Po ukończeniu szóstego roku życia nie potrafi wyartykułować głosek szeregu szumiącego (sz, z, cz, dż), najczęściej zastępuje je s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź
8. Sześcioletnie zacina się, powtarza sylaby i objawy te występują coraz częściej
9. W każdym wieku ma problemy z:
10. Ponadto:
Najczęściej osoby dorosłe korzystają z pomocy logopedy, gdy:
Wybierz specjalistę, u którego chcesz się poradzić: logopeda, neurologopeda, audiolog, trener emisji głosu, psycholog, pedagog
Tel.: +48 881 527 414