Wakacje to czas, w którym mamy więcej możliwości na wspólne zajęcia i zabawy z dzieckiem. Jest to dobry moment także na to, aby zwrócić szczególniejszą uwagę na rozwój mowy swojej pociechy.
Wakacje to czas, w którym mamy więcej możliwości na wspólne zajęcia i zabawy z dzieckiem. Jest to dobry moment także na to, aby zwrócić szczególniejszą uwagę na rozwój mowy swojej pociechy.
Wakacje to czas odpoczynku i regeneracji siły po zakończonym roku szkolnym. Dzieci i młodzież wykorzystują ten czas na aktywności, które lubią i sprawiają im przyjemność.
Nieodzownym i bardzo ważnym elementem codziennego życia człowieka jest komunikacja. Dzięki niej możliwe jest porozumiewanie się z innymi oraz przekazywanie tzw. intencji komunikacyjnej, czyli celu jaki chcemy osiągnąć poprzez komunikację.
Obecnie odchodzi się od nazewnictwa „upośledzenie umysłowe” z racji brzmienia stygmatyzującego na rzecz określenia „niepełnosprawność intelektualna”. Jest to zaburzenie, a nie choroba, co oznacza, że nie ma leku, który pozwoli zlikwidować objawy, natomiast istotna jest odpowiednio prowadzona terapia i rehabilitacja.
Ciało człowieka składające się z poszczególnych części stanowi niepodzielną całość. Nie jest to odkrywcze stwierdzenie, jednak dopiero stosunkowo niedawno zaczęto przyglądać się człowiekowi w sposób holistyczny, tzn. uwzględniając wszelkie połączenia w organizmie i ich wpływ na wiele różnych sfer rozwoju i funkcjonowania.
Rozwój dziecka w okresie prenatalnym ma duże znaczenie dla jego późniejszego rozwoju, w tym na płaszczyźnie logopedycznej. W trakcie ciąży kształtują się m.in. struny głosowe oraz ważne odruchy, takie jak np. ssanie.
Układ oddechowy ma niebagatelne znaczenie dla prawidłowej emisji głosu. Do wytworzenia głosu ludzkiego potrzebne są bowiem skoordynowane działania ośrodkowego narządu mowy (impulsy nerwowe w mózgu) oraz obwodowego, do którego zalicza się narządy artykulacyjne oraz układu oddechowego – płuc, oskrzeli i tchawicy.
Prawidłowa budowa oraz funkcjonowanie żuchwy i stawu skroniowo-żuchwowego umożliwia niezaburzoną pracę aparatu artykulacyjnego oraz funkcji prymarnych takich jak gryzienie i żucie. Z tego też powodu tematyka stawu skroniowo-żuchwowego jest bardzo ważna z punktu logopedycznego.
Postępowanie logopedyczne obejmuje diagnozę oraz terapię logopedyczną. Diagnoza jest elementem diagnozowania, czyli całości działań, których efektem jest rozpoznanie występującego zaburzenia.