Ponieważ nie w każdym przedszkolu pracuje logopeda, a nawet, jeśli pracuje – to często ma za mało godzin – byłoby idealnie, gdyby nauczyciele mieli podstawową wiedzę nt. rozwoju mowy. Mogliby wówczas wychwycić nieprawidłowości i pokierować dziecko po specjalistyczną pomoc.
Blog
Krok po kroku. Jak rozwijać mowę dziecka
„Jak rozwijać i stymulować mowę mojego dziecka?” To pytane zadaje sobie (lub logopedzie) wielu zaniepokojonych rodziców. Dostrzeżenie problemów czy opóźnień rozwoju mowy dziecka jest bardzo ważne. Nie należy zwlekać z udzieleniem dziecku wsparcia i wdrożeniem stymulujących działań.
Jeszcze kilka słów o mutyzmie wybiórczym, czyli jak postępować z dzieckiem z MW?
Diagnoza mutyzmu wybiórczego często jest dla rodziców szokiem. Zwykle pierwszy raz słyszą w ogóle o takim zaburzeniu, stąd bezradność - co to jest? co z tym robić? do kogo się zwrócić? jak pomóc dziecku?
„Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj”
Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych
„Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj”, to książka z ćwiczeniami logopedycznymi przeznaczonymi dla dzieci.
Na materiał składa się kilkanaście ćwiczeń oddechowych oraz około dwudziestu ćwiczeń artykulacyjnych.
Kiedy dziecko milczy, jak zaklęte.... czyli, co to jest mutyzm wybiórczy?
Zaburzenie mowy zwane mutyzmem wybiórczym jest jednym z tych logopedycznych zagadnień, które bardzo mnie fascynują.
Jest zagadkowe i mimo że w teorii wiemy o nim sporo:
„Trening słuchu” autorstwa Joanny Graban i Romany Sprawki to zbiór niezwykle ciekawych i rozwijających ćwiczeń słuchowych dla dzieci. Tematyczny podział ćwiczeń daje terapeucie możliwość stworzenia spójnego scenariusza zajęć, lub zainspirowania się i skorzystania tylko z wybranych punktów.
Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD)
Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorders) to zespół trudności wynikających z dysfunkcji w centralnym układzie nerwowym przy progu słyszenia pozostającym w normie.
Jest to zbiór 15 gotowych scenariuszy do wykorzystania podczas grupowych zajęć logopedycznych. Każdy scenariusz składa się z jasno określonych celów, opisanego przebiegu zajęć oraz wykazu pomocy dodatkowych, które przydadzą się podczas zajęć.
Zamknięte szkoły, przedszkola, gabinety... co w znacznej większości oznacza odwołane regularne zajęcia logopedyczne dla dzieci. Co w takiej sytuacji Rodzice mogą zrobić z dziećmi w domu, aby podtrzymać działania terapeutyczne?
Prowadząc zajęcia logopedyczne w przedszkolach i szkołach, można spotkać się z pewną „powtarzalnością” wad wymowy. O czym dokładnie mowa? O najczęstszych zaburzeniach,
z którymi dane jest logopedzie się spotkać. Jednym z nich jest rotacyzm.
Obecnie seplenienie międzyzębowe stało się logopedyczną "plagą". To jedna z najpowszechniejszych i najczęstszych wad wymowy u dzieci, a tendencja jest rosnąca. Wśród dzieci trzyletnich, które po raz pierwszy przychodzą do przedszkola, mniej więcej co trzecie dziecko ma wymowę międzyzębową. W tym wpisie chcę powiedzieć na ten temat kilka słów, może nawet bardziej do Rodziców małych pacjentów niż do logopedów :)
"Logopedyczne zabawy..." to zbiór zabaw logopedycznych, których celem jest rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną oraz twórcze opanowanie języka przez dzieci. Przeczytaj naszą recenzję i dowiedz się więcej na temat tej publikacji!
Standardowe logopedyczne badanie przesiewowe trzylatków w przedszkolu. Obserwuję dzieci podczas takiego badania cały czas i już od pierwszego: "Dzień dobry" rzuca mi się w oczy jedno: mniej więcej co trzecie dziecko ma otwartą buzię i - co za tym idzie - oddycha przez usta.
Czym jest logorytmika? Jaki jest główny cel zajęć? Na jakie sfery oddziałuje, jakie korzyści może przynieść pacjentom? Dowiedz się więcej na temat tej formy profilaktyki logopedycznej!