Dziś proponuję Wam wykonanie gry planszowej „Marchewkowa uczta”, której głównym celem jest ćwiczenie funkcji słuchowych, jednak można ją dowolnie zmodyfikować i używać zgodnie z potrzebami dzieci biorących udział w zabawie.
Gra doskonale sprawdzi się podczas indywidualnej terapii logopedycznej oraz zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu, może też posłużyć Rodzicom pragnącym urozmaicić swoim pociechom ćwiczenia w domu.
Do zabawy będzie potrzebna plansza, zajączek wykonany z kubeczka jednorazowego (po jednym dla każdego gracza), 20-30 marchewek wyciętych z papieru, które mogą „rosnąć” w pojemniku lub koszyku wypełnionym suchym ziarnem soczewicy albo w pustym kubeczku, paski przedstawiające układy rytmiczne, oraz kostka do gry (najlepiej z cyferkami od 1 do 3, aby gra nie zakończyła się zbyt szybko). Przydadzą się też paski z układami rytmicznymi oraz kontury trzech zajączków i jeden pomponik imitujący ogonek.
Moja wersja gry jest upiększona naklejanymi elementami i zalaminowana, ale zachęcam Was do pobrania pliku PDF, po wydrukowaniu którego Wasze dzieci będą mogły samodzielnie pokolorować i ozdobić swoją grę, zgodnie z własnymi upodobaniami.
Propozycja wykorzystania:
Każde dziecko dostaje pod opiekę głodnego zajączka, wykonanego z kubeczka jednorazowego i ma za zadanie nakarmić go jak największą ilością marchewek, które będzie mogło „wyrywać” z pojemnika, gdy wykona poprawnie zadanie, na którym zatrzymał się pionek. Dodatkowo, na każdej marchewce można zapisać wyrazy lub wyrażenia do powtarzania, a po ich poprawnej realizacji, premiować zajączka dodatkowym smakołykiem.
Zgadnij, który to rytm. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który z zaprezentowanych układów rytmicznych odwzorował prowadzący. Mogą do tego posłużyć przygotowane wcześniej paski z układami rytmicznymi np. z zajączkami lub układane na bieżąco np. z papierowych marchewek lub zajączków wyciętych ozdobnym dziurkaczem.
Odwzoruj wybrany rytm. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie wylosowanego układu przestrzennego za pomocą tupania, klaskania albo kicania;-)
Zgadnij, co to za wyraz? Zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy słuchowej podanego przez prowadzącego wyrazu podzielonego na sylaby lub głoski. Jeśli będziemy wybierać wyrazy zawierające dźwięki mowy ćwiczone przez dziecko, dodatkowym celem tego ćwiczenia będzie utrwalanie poprawnej artykulacji.
Gdzie słyszysz głoskę…? Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, w której pozycji wypowiedzianego przez prowadzącego wyrazu ukryła się ćwiczona głoska i zaznaczenie tego w umówiony sposób np. przypinając spinacz z zajączkiem do odpowiedniej marchewki lub położenie ogonka na odpowiednim zajączku paluszkami, za pomocą szczypiec albo po prostu mówiąc;-) Celem zadania jest uwrażliwienie słuchu na dźwięk ćwiczonej głoski, ale jeżeli dziecko powtórzy poprawnie wyraz, będzie to również ćwiczenie utrwalające poprawną wymowę.
Zrób tyle zajęczych skoków, ile „chrupania” usłyszysz. Zadaniem dziecka jest wykonanie tylu skoków, ile razy prowadzący będzie udawał chrupiącego zajączka; chrup,chrup,chrup…
Wyrwij tyle marchewek, ile sylab ma wyraz…
Zajęty chrupaniem sałaty tracisz kolejkę
Dajesz zajęczego susa o jedno pole do przodu
Po zakończeniu gry dzieci liczą ile marchewek udało się zjeść zajączkowi, którego miały pod opieką, a jeżeli jeszcze jakieś smakołyki zostały w koszyku, można zacząć zabawę od początku;-)
Życzę Wam udanej marchewkowej uczty:-)
Monika Wrzos
Instytut Edukacji Logopedycznej
Gra - Marchewkowa uczta