fbpx

Blog

„Pogadaj z gadem”- Uniwersalna gra logopedyczna

Tej jesieni kolejnym tematem moich spotkań z przedszkolakami będzie wąż, a jedną z pomocy wykorzystywanych podczas pracy - gra planszowa, którą dostosuję do indywidualnych potrzeb dzieci biorących udział w zajęciach.

Celem zabawy jest ćwiczenie dowolnych sprawności językowych, artykulacyjnych czy ruchowych.

Mogą ją wykorzystać zarówno terapeuci, jak też rodzice, chcący urozmaicić ćwiczenia logopedyczne w domu.

Gra może być przydatna zarówno podczas zajęć indywidualnych, jak i grupowych oraz modyfikowana tak, aby w toku jej realizacji wykorzystywać dowolne pomoce.

Na planszy, za którą posłużył mi tył bloku rysunkowego, znajduje się długi, pasiasty gad wyklejony z kolorowego papieru.

Wygląd węża jest zainspirowany bardzo lubianą przez dzieci zabawą, która została opisana na blogu Logopedia Praktyczna  http://www.logopediapraktyczna.pl/waz-gra-logopedyczna-do-utrwalania-prawidlowej-wymowy-gloski-sz/

Wąż na mojej planszy jest z mniejszych elementów. Jest to podyktowane wielkością stolików, przy których pracuję w przedszkolach, ale można też posłużyć się gotowym szablonem i układać węża na dużym stole lub dywanie np. podczas zajęć grupowych.

 

Jak grać?

Dzieci rzucają kostką i poruszają się po polach, które stanowią kolorowe segmenty węża. Każdy kolor oznacza realizację zadania z innej kategorii, dowolnie dopasowanych do potrzeb dzieci biorących udział w zabawie.

Przed rozpoczęciem gry trzeba wytłumaczyć, który kolor będzie odpowiadał konkretnym ćwiczeniom oraz powiedzieć, na czym będą one polegały.

 

Przykładowe zabawy z gadem;-)

Ze względu na to, że moi pacjenci są na różnym poziomie rozwoju językowego i mają bardzo różnorodne problemy logopedyczne, a gra z założenia jest uniwersalna, przygotowałam dla nich ćwiczenia słuchowe, oddechowe, ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz materiał obrazkowy, który pozwoli na utrwalanie poprawnej realizacji zaburzonych głosek. Wszystkie zadania oczywiście mają związek z wężem.

 

Powtórz melodię węża grzechotnika

Zadaniem dziecka jest powtórzenie rytmu, który powstał dzięki potrząsaniu wypełnionym grochem wężem grzechotnikiem, wykonanym z rolek po ręcznikach papierowych. Dziecko może wyklaskać lub wytupać rytm albo powtórzyć melodię grzechotnika samodzielnie nim manipulując. Nie jest to łatwe zadanie, bo grzechotnik jest długi i trzeba umiejętnie nim poruszyć, aby wydał odpowiedni dźwięk.

 

Który wąż syczał?

Zadaniem dziecka jest odnalezienie węża, który pasuje do zaprezentowanego przez logopedę układu rytmicznego. Kolorowe węże są wycięte z pianki PCV i ozdobione wzorami rytmicznymi za pomocą zwykłego cienkopisu.

Zaprezentuj wężowy rytm

Zadaniem dziecka jest zaprezentowanie rytmu, zilustrowanego na wylosowanym pasku z wężem. Może zrealizować zadanie w umówiony sposób, tupiąc, klaszcząc, stukając albo wypowiadając ćwiczoną głoskę w izolacji (krótko).

Grzechoczące memo

Z pomocą pacynek i trzymanych jednocześnie w garści grzechotek logopeda demonstruje różnorodne dźwięki. Zadaniem dziecka jest zapamiętać w jaki sposób grzechoczą poszczególne gady i z zamkniętymi oczami odgadnąć, który z nich zagrzechotał w kolejnych rundach.

Wykorzystałam tu elementy „Pamięci dźwiękowej” firmy Aleksander, ale możecie wrzucić dowolne grzechoczące elementy do małego pudełka np. po farbach czy kremie i efekt będzie ten sam.

Pacynki, których używam w tej zabawie pochodzą ze strony  https://mrprintables.com/snake-finger-puppets/

 

Tańczący wąż

  Dziecko dmucha na spiralnego węża, który tańczy pod wpływem strumienia powietrza.

  Przy ćwiczeniu zwracamy uwagę, aby powietrze było nabierane prawidłowo, a faza wydechu wydłużała się, pamiętając jednak o tym, aby dziecko nie pozbywało się powietrza zapasowego.

Do wykonania węża posłużył mi szablon ze strony  http://www.minieco.co.uk/cut-colour-spiral-paper-snake/,który wydrukowałam na kolorowym papierze, zalaminowałam cienką folią,  odpowiednio wycięłam i przyczepiłam nitkę.

 

Wąż zmienia skórę

Zabawa oddechowa typu wdech-wydech. Za pomocą powietrza wdychanego przez słomkę dziecko przenosi kolorowe zygzaki lub inne elementy na szablony węży wycięte z papieru lub pianki PCV.

Język jak wąż… Ćwiczenie artykulacyjne

Dziecko losuje ćwiczenie, które może być sformułowane tak, aby język udawał węża np:

Machaj języczkiem jak grzechotnik ogonem.

Maluj na podniebieniu za pomocą czubka języka pełznącego węża .

Maluj na podniebieniu za pomocą czubka języka długiego węża.

Maluj na podniebieniu za pomocą czubka języka zwiniętego węża.

Język jak długi wąż zagląda za ostatnie zęby trzonowe.

Język jak wąż chowa się przemiennie za górnymi i dolnymi zębami.

Co ukryło się za wężem?  Nazwij, zgadnij, podziel na sylaby…

Dzieci losują obrazki z wężem, na ich odwrocie za pomocą masy mocującej zostały przymocowane obrazki z ćwiczonymi głoskami. Zadanie polega na  poprawnym nazwaniu obrazka, odgadnięciu, w którym miejscu jest ćwiczona głoska, podzielenie na sylaby itp...

Powtórz za wężem

  Powtarzanie wyrazów, wyrażeń lub trudnych zdań będzie znacznie przyjemniejsze jeśli będzie nam towarzyszyć pacynka, np. taka wykonana z papieru.

Osobom, które lubią szyć i znajdą zbędną skarpetkę może przypadnie do gustu podobna zabawka, wykonana i przedstawiona przez Agnieszkę Zielińską  na naszym fanepage: https://www.facebook.com/pg/InstytutEdukacjiLogopedycznej/videos/?ref=page_internal

Celem gry  jest wykonywanie ćwiczeń przy okazji dobrej zabawy. Na planszy nie ma startu ani mety i nikt nie wygrywa, jednak za każde za dobrze wykonane zadanie dziecko może kolorować kolejne segmenty kolorowanki przedstawiającej węża.

Logopedzi ćwiczący z dzieckiem na zajęciach mogą wkleić kolorowankę do zeszytu dziecka i dołączyć krótką instrukcję, aby posłużyła w domu za podobną grę. Rodzice mogą wykorzystać do zabawy  ćwiczenia i wyrazy zadawane wcześniej przez terapeutę.

Grę można wykonać z większej ilości kolorów i losować zadania z kolorowych pudełek. Zamiast kolorowanki, jako element motywacyjny, można wykorzystać wycięte z tektury elementy węża lub nakrętki po napojach i podczas gry walczyć o ułożenie jak najdłuższego gada. Można zabrać na zajęcia tylko planszę i zadania wymyślać na bieżąco;-)

Jest to tylko inspiracja do realizacji zajęć logopedycznych na temat węża.

Pomysłów na pracę z tą grą może być mnóstwo i z pewnością znajdziecie wiele własnych, dlatego jeżeli wykorzystacie tę zabawę podczas zajęć z dziećmi, podzielcie się z nami swoimi rozwiązaniami, dajcie znać czy udało się nam zainspirować.

 

                                                                                                                                                     logopeda

Monika Wrzos

Instytut Edukacji Logopedycznej


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

Biuro, szkolenia: +48 505 255 435

Rejestracja na terapię: +48 881 527 414

Kontakt telefoniczny w godzinach 9-15

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl