Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
W przypadku głosek syczących należy skupić się przede wszystkim na wytworzeniu linii środkowej na języku, co ma spowodować wydostawanie się powietrza z jamy ustnej strumieniem przez środek.
Ponadto ten strumień powietrza powinien być wąski. W przypadku, kiedy nie ma rowka na języku, to powietrze może wydostawać się bardzo szerokim strumieniem z jamy ustnej. Dlatego też w ćwiczeniach wstępnych trzeba wykorzystać wszelakie ćwiczenia oddechowe. Można oczywiście bazować na ćwiczeniach, które pojawiły się w rozdziale o głoskach ciszących, a także wykorzystać dmuchanie na różne przedmioty. Ważne będą też ćwiczenia języka i warg. Oto kilka przykładów ćwiczeń oddechowych oraz języka i warg:
- Wykorzystujemy pudełko z dołkami po czekoladkach, np. Ferrero Rocher oraz piłeczkę pingpongową. Piłeczkę kładziemy na pierwszym dołku. Zadaniem jest „przedmuchanie” piłki do kolejnych dołków.
- Dmuchanie baniek mydlanych, wiatraczków, chorągiewek.
- Dmuchanie świeczki (trzeba bardzo uważać z ogniem) lub użyć zdmuchiwaną świecę LED. W niej jest specjalna dziurka. Kiedy w nią dmuchamy, to świeca gaśnie. Można taką zdobyć w Biedronce lub Ikei.
- Wykorzystanie dmuchajki logopedycznej (drewniana firmy Pilch).
- Na kubeczek jednorazowy (może być jakiś ozdobny, kolorowy) zakładamy gumową rękawicę, a w dnie lub z boku kubka robimy dziurkę. Wkładamy w nią słomkę i nadmuchujemy dzięki niej rękawicę.
- Zdmuchiwanie z ręki kulek z waty kosmetycznej, papierowych ozdób, piórek, dmuchanie przez rurkę do wody, a w niektórych przypadkach dmuchanie balonów.
- Nauka gwizdania. Jeśli dziecko nie potrafi gwizdać to próbujemy wydmuchiwać powietrze tak, jakbyśmy gwizdali – czyli układamy odpowiednio usta i dmuchamy przez nie.
- Granie ustami na prostym grzebieniu. Jest to dobre ćwiczenie stymulujące, ponieważ ząbki grzebienia są mocno uwrażliwiające i nieraz łaskoczą. Warto założyć na niego folię aluminiową.
- Ćwiczenie „kobra” i „glonojad”.
- Liczenie zębów językiem na dole po wewnętrznej stronie.
- Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem samogłoski [e]. Ciekawostka – gdy zbliżymy do siebie wtedy zęby, to powstaje ciszące [ć].
- Wszelkie ćwiczenia rozciągające usta, wykorzystując samogłoski [i, e] do zabaw dźwiękonaśladowczych. Można wykorzystać wierszyki dźwiękonaśladowcze do ćwiczeń warg, np. „Zwierzęce gadanie” J. Beszczyńskiego.
Sposoby wywoływania głosek
Tradycyjna kolejność wywoływania głosek to [s, z, c, ʒ]. Dlatego zaczniemy od głoski [s], pamiętając jednak, że kolejność wywoływania głosek szeregu syczącego też możemy zmienić. Najprostszym sposobem na jej wywołanie jest wytłumaczenie ułożenia aparatu artykulacyjnego – wargi jak do uśmiechu, zęby zbliżone, język za dolnymi jedynkami i imitujemy syczenie. Jednak czasami to nie wystarcza i potrzebne są inne metody. Oto niektóre z nich:
- Wykorzystanie terapii motylkowej i dźwięku motylkowego przy wytłumaczeniu ułożenia aparatu artykulacyjnego.
- Dmuchamy powietrze z jednoczesnym ułożeniem warg do uśmiechu, powstaje [s].
- Wykorzystujemy nić dentystyczną lub krawiecką. Na końcu zawiązujemy supełek i umieszczamy go między dolnymi jedynkami (supełek jest wewnątrz jamy ustnej na styku zębów i dziąsła, sznurek zwisa na zewnątrz). Nitka dentystyczna będzie konieczna dla osób, które mają bardzo małą szparę między zębami. Zadaniem dziecka jest dotykanie czubkiem języka tego supełka, a następnie próba syczenia z wargami ułożonymi do uśmiechu.
- Przedłużona artykulacja głoski [e] z jednoczesnym zbliżeniem zębów do siebie, powstaje [esss].
- Przedłużenie artykulacji głoski [f] z równoczesnym odsuwaniem palcami dolnej wargi od zębów.
- Przedłużenie artykulacji głoski [c].
Sposoby wywoływania głoski [z]:
- Udźwięcznienie głoski [s].
- Przekształcenie głoski [v] – przy długiej artykulacji głoski [v] odsuwamy palcami dolną wargę od zębów.
- Nucenie różnych melodii na głosce [s] – wychodzi melodia na [zzz].
Sposoby wywoływania głoski [c]:
- Przedłużenie głoski [t] w połączeniu z [s]. Stopniowo skracamy połączenie [ts] z językiem przy dolnych zębach do uzyskania [c].
Sposoby wywoływania głoski [ʒ]:
- Udźwięcznienie głoski [c].
- Artykułowanie głoski [d] z równoczesnym rozciąganiem warg jak do uśmiechu. Można pomóc rozsuwać kąciki ust palcami. Artykułujemy coraz szybciej kolejno po sobie [d] i [z], aż do powstania
[ʒ].
Autorka: Sylwia Zasada, trener głosu i oddechu, logopeda
Artykuł stanowi część e-booka "ABC początkującego logopedy. Seplenienie", który w całości dostępny jest TUTAJ
Interesuje Cię udział w szkoleniu?
👉 Szkolenia - kliknij tutaj
Umów się na wizytę
Wybierz specjalistę, u którego chcesz się poradzić: logopeda, neurologopeda, audiolog, trener emisji głosu i oddechu, psycholog, terapeuta Elektrostymulacji Logopedycznej
Tel.: +48 881 527 414