Blog

Artykuł: ABC rozwoju maluszka (cz.2)

Kochana Mamo!

Za Nami etap noworodkowy. Właśnie stałem się niemowlakiem. Znów mi przybyło umiejętności. Mogło zaś ubyć włosów na głowie. Jeśli urodziłem się z bujną czupryną to pewnie zaobserwowałaś jej przerzedzenie. Nie martw się mamo, urosną mi nowe, gęstsze. A teraz chodź i przeczytaj co  nowego zaskoczy Cię w drugim miesiącu mojego życia.

Częste ćwiczenia w podnoszeniu główki przynoszą efekty. Mięśnie szyi, barków i brzuszka wzmacniają się. Dzięki temu potrafię unieść główkę na około 10 sekund. Niezły wyczyn, prawda? Moje ruchy nie są jeszcze skoordynowane, chętnie macham rączkami i nóżkami. Gdy leżę na pleckach, przyjmuję typowe, asymetryczne ułożenie nazwane „odruchem szermierza”. Główkę układam wówczas na jeden z boków, a kończyny znajdujące się po tej stronie automatycznie prostuję. Jednocześnie moja rączka i nóżka po przeciwnej stronie pozostają ugięte.

Zauważam swoje dłonie. Fajne są, prawda? Próbuję wkładać piąstki do buzi. Czy wiesz, że rozróżniam cztery smaki? Kwaśny, gorzki, słodki i słony. Te dwa ostatnie pamiętam jeszcze z życia płodowego. Miałem okazję ich doświadczyć, połykając wody płodowe.

Widzę więcej kolorów. Oprócz białego i czarnego dostrzegam także zielony i czerwony. Potrafię skupić wzrok na zabawkach w tych kolorach i kieruję go za nimi, jeśli z Tatą je przesuwacie.

Nasłuchuję dźwięków otoczenia. Wydaję dźwięki zadowolenia, tzw. pomrukiwania. Zupełnie inaczej płaczę, gdy jestem głodny, a inaczej, gdy potrzebuję zmiany pieluszki. Zauważyłaś to Mamusiu, prawda?

Zaczynam głużyć. W wymowie pojawiają się pierwsze dźwięki gardłowe oraz dźwięki przypominające samogłoski a, o, e. Ćwiczę w ten sposób narządy mowy, nie jest to jeszcze świadoma próba komunikacji z mojej strony.

Twoja twarz to dla mnie największa atrakcja. Staram się ją głaskać, wkładam  Ci palce do oczu, uszu, mogę próbować ciągnąć za włosy. W ten sposób Cię poznaje. Rób śmieszne miny i grymasy, parskaj, kląskaj, mów do mnie twarzą w twarz. To dla mnie bardzo ciekawe Mamusiu.

Pod koniec drugiego miesiąca nastąpi ten wyczekiwany przez Ciebie moment. Uśmiechnę się świadomie, będę reagował uśmiechem na Twój uśmiech. Pewnie wtedy się wzruszysz i będziesz ze mnie dumna.

Poniżej mała ściągawka i rady, jak wspierać mój rozwój w drugim miesiącu życia:

  • Mamusiu! Pomóż mi w nauce chwytania. Połóż jakąś zabawkę blisko moich dłoni, a gdy spróbuję po nią sięgać, włóż mi tę rzecz w zaciśniętą piąstkę i delikatnie rozprostuj moje palce.
  • Baw się ze mną w rozpoznawanie dźwięków, potrząsaj grzechotką i obserwuj, jak zareaguję, gdy potem użyjesz czegoś innego np. dzwonka.
  • Rozmawiaj ze mną, zmieniając intonację głosu. Baw się swoim głosem, to dla mnie bardzo atrakcyjne.
  • Czytaj mi proste wierszyki i bajeczki. Wiem, że jeszcze nie do końca rozumiem słowa, ale dzięki czytaniu zapoznaję się z intonacją, rytmem wypowiedzi, a także słucham Waszego głosu, który mnie uspokaja.

Opracowała Monika Kwapisz-Ciemińska — logopeda IEL

 

 

A jeśli jesteś logopedą i chcesz się dowiedzieć, jak pracować z małym dzieckiem, zapoznaj się z ofertą naszych szkoleń:

📌 28.11 Trening karmienia logopedycznego od podstaw
📌 28.11 Opóźniony rozwój mowy. Kreatywne postępowanie logopedyczne
📌 04.12 Wybiórczość pokarmowa u dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
📌 05.12 Od jedzenia do mówienia – rola funkcji pokarmowych dla rozwoju mowy
📌 05.12 Ankyloglossia u noworodków i niemowląt
📌 12.12 Nie patrzy, nie słucha, nie mówi! Od czego zacząć? - diagnoza i trening bazowych umiejętności komunikacyjnych
📌 13.12 Guguhopla, od zabawy do mówienia. Od samogłoski do zdania obrazkowo-literowego.

więcej na:

📌 Webinaria
📌 Szkolenia


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

IEL: +48 505 255 435

ODN: +48 575 905 286

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl

odn@instytutlogopedyczny.pl