Poprzednio napisałam wstęp o terapii ręki, tzn. dlaczego sprawność rąk jest ważna oraz jakie mogą być przyczyny jej obniżenia. Dzisiaj będzie o konsekwencjach, jakie niesie za sobą nieprawidłowa motoryka ręki dla rozwoju dziecka oraz o samym procesie terapeutycznym.
Otóż problemy z motoryką małą, dokładnymi ruchami ręki i dłoni wpływają bezpośrednio na ważne dla ogólnego rozwoju umiejętności oraz powodują problemy takie, jak:
- trudności manualne (np. wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów),
- trudności grafomotoryczne (problemy z kreśleniem szlaczków, wycinaniem, rysowaniem, lepieniem itp.),
- obniżony poziom graficzny pisma – (litery niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, odstępy między literami za duże lub za małe, pismo mało czytelne, tempo pisania wolne),
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze), niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej,
- zachowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
- obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego ręki i dłoni (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego – ściskanie za mocno, albo trzymanie za lekko),
- szybkość ruchów nieadekwatna do zadania (są zbyt wolne, albo za szybkie),
- obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie całej kończyny górnej i obręczy barkowej.
W związku z powyższym, dzieci z nieprawidłową sprawnością ręki będą zazwyczaj wykazywać:
- niechęć do czynności manualnych (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
- problemy z czynnościami samoobsługowymi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.),
- trudności z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
- trudności w czynnościach wymagających dużej precyzji,
- niechęć do dotykania nowych i różnorodnych faktur,
- trudności z koordynacją ruchów dłoni, palców i przedramienia,
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi.
Umiejętności grafomotoryczne mają duże znaczenie dla nauki w szkole, bezpośrednio wpływa na naukę pisania, dlatego jest niezwykle ważne, aby sprawność ręki była prawidłowa.
Terapia zatem jest tak zaprojektowana, by usprawniać motorykę kończyny górnej (barku, dłoni palców), a przez to pozytywnie wpływa na wyżej opisane umiejętności. Polega na wykonywaniu i doskonaleniu różnych czynności manualnych, dostosowanych do wieku i zainteresowań dziecka. Na co wpływa? Co usprawnia?
- poprawia napięcie mięśniowe kończyny górnej,
- pomaga wypracować prawidłowy chwyt ręki,
- poprawia koordynację ruchów oko – ręka,
- rozwija koordynację obustronną rąk,
- kształtuje precyzyjne ruchy ręki,
- wydłuża zdolność koncentracji uwagi,
- stymuluje do prawidłowego odbioru bodźców w obrębie rąk,
- zwiększa sprawność manipulacyjną dłoni,
- usprawnia zdolności grafomotoryczne i manipulacyjne,
- wpływa na samodzielność dziecka związaną z czynnościami samoobsługowymi.
No dobrze, a jak właściwie wygląda i na czym polega terapia ręki?
Na początku oczywiście wykonuje się diagnozę. Przeprowadza ją (jak również całą terapię) wykwalifikowany specjalista, terapeuta ręki. Osoba taka powinna ukończyć specjalny kurs terapii ręki i legitymować się certyfikatem.
Terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała. Istotnym elementem terapii są ćwiczenia fizyczne usprawniające motorykę dużą.
A co do samej ręki, ćwiczenia na początku skupiają się na obręczy barkowej i kończynach górnych. W późniejszym etapie głównie bazują na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. W ujęciu całościowym terapia obejmuje ruchomość łopatek i stawów rąk, dłoni, a także normalizację napięcia mięśniowego.
Ponieważ ręka spełnia swoje funkcje, gdy wszystkie jej elementy składowe, czyli kości, stawy i mięśnie działają prawidłowo ważne jest, żeby podczas terapii nie usprawniać poszczególnych części składowych ręki, ale postrzegać ją całościowo i rozwijać świadomość ciała. W procesie terapeutycznym stosuje się zatem:
- ćwiczenia usprawniające motorykę dużą i małą
- ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową,
- ćwiczenia czucia głębokiego,
- ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej (tzw. oko – ręka),
- ćwiczenia przedramion, nadgarstków i ruchów precyzyjnych, które przydatne są do trzymania ołówka, kredki, długopisu,
- ćwiczenia graficzne,
- ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe rąk,
- ćwiczenia usprawniające czynności chwytno-manipulacyjne,
- ćwiczenia usprawniające końce palców.
Jeśli chodzi o czas trwania, terapia ręki jest procesem długotrwałym, jednak nie można określić uniwersalnego czasu – wszystko zależy od potrzeb, postępów i indywidualnych cech dziecka.
W kolejnym artykule (TUTAJ) postaram się przybliżyć zagadnienie, jakim jest współzależność sprawności ręki i rozwoju mowy u dzieci.
Autor: Maria Brzezińska – logopeda IEL
Interesuje Cię ten temat? Zajrzyj do oferty szkoleniowej, być może wkrótce w Twoim mieście odbędzie się szkolenie z tego zakresu. A może znajdziesz je w ofercie szkoleń on-line i webinarów:
👉 Szkolenia stacjonarne i online - kliknij tutaj
👉 Webinary - kliknij tutaj
👉 Szkolenia e-learningowe - kliknij tutaj
Umów się na wizytę
Wybierz specjalistę, u którego chcesz się poradzić: logopeda, neurologopeda, audiolog, trener emisji głosu i oddechu, psycholog, terapeuta Elektrostymulacji Logopedycznej
Tel.: +48 881 527 414