fbpx

Blog

Recenzja: Instrumentarium Orffa

Monumentalne brzmienie dzieła „Carmina Burana”, patos, jaki niesie warstwa tekstowa tego utworu, a z drugiej strony proste instrumenty perkusyjne, a wraz z nimi innowacyjne podejście do dzieci. To coś z czego niemiecki kompozytor, instrumentalista i pedagog – Carl Orff jest dzisiaj najbardziej znany. Twórca metody pedagogicznej, która za pomocą prostych instrumentów, miała stworzyć dzieciom możliwość połączenia ruchu, mowy, śpiewu i gry, a przez to rozwinąć w nich, na zasadzie improwizacji, każdy z tych elementów.

Według założeń Carla Orffa instrumentarium przeznaczone do zajęć z dziećmi, miało być proste. By nie blokować dzieci już samą techniką wykonawczą, Orff zupełnie wykluczył fortepian. Wszystkie wykorzystywane instrumenty miały być proste w użyciu, pomyślane w taki sposób, aby gra na nich sprawiała dziecku radość i nie nastręczała trudności. Zróżnicowanie instrumentarium miało dać  dzieciom szerokie możliwości  instrumentacji i improwizacji.

W skład zestawu Orffa wchodzą instrumenty melodyczne np. ksylofony, trójkąty oraz dzwonki, właśnie, melodyczne (tak te potocznie zwane cymbałkami;-) ) oraz niemelodyczne, które stanowią większość zestawu np. grzechotki, kołatki, kastaniety, drewienka, pudełka akustyczne, janczary, blok, marakasy, bębenki, tamburyny, bongosy, talerze, quido czyli tzw. tarka i wiele innych, w których dźwięk wydobywamy jest poprzez potrząsanie, uderzanie lub kręcenie.

Przy wyborze instrumentów warto pamiętać, by kierować się zasadą, że poszczególne elementy zestawu, to nie zabawki, a prawdziwe instrumenty, które pomimo intensywnego użycia przez dzieci, mają nam długo służyć. Dlatego wszelakim podróbkom i plastikowym zamiennikom instrumentopodobnym mówimy stanowcze: NIE! Osobiście zachęcam do kupienia całego zestawu i ewentualnego rozbudowywania go w późniejszym czasie o nowe ciekawe perkusjonalia. Ja polecam zestaw składający się z kilkunastu instrumentów, głównie niemelodycznych i dokupienie osobno dzwonków melodycznych. Daje nam to dobrą bazę do przeprowadzenia zajęć w grupie dzieci i swobodnego operowania różnymi instrumentami pomiędzy dziećmi. Oto kilka zestawów, które polecam z uwagi na zróżnicowanie, ilość i jakość instrumentów oraz pokrowiec, który zabezpiecza instrumenty w transporcie. Warto wybrać coś dla siebie, w zależności od potrzeb:

Numer 1., zestaw Velton ZP-17 osobiście korzystam z tych perkusjonaliów. Solidne wykonanie, duża liczba i zróżnicowanie instrumentów oraz  dobra cena.

Numer 2., zestaw KUGO to dobrej jakości instrumenty, cena atrakcyjniejsza od poprzedniego zestawu, ale w jego skład wchodzi mniej instrumentów, oraz gorszej jakości pokrowiec. Polecam dla mniejszych grup, gdzie nie ma potrzeby inwestować w duże zestawy.

Numer 3., Stagg CPJ 05 to znana firma również dla profesjonalnych muzyków, dlatego oprócz bardzo dobrej jakości płacimy tutaj również za markę.

Numer 4., Offworld Percussion Full Orff Set zestaw dzwonków melodycznych oraz bębenków; propozycja dla placówek nastawionych na systematyczne zajęcia muzyczne z dużym zapleczem finansowym. Przy zakupie takiego zestawu jednak trzeba nadal uzupełnić go o instrumenty niemelodyczne.

Możemy również samodzielnie skompletować taki zestaw od podstaw. Jest to dłuższy  proces i znacznie podnosi budżet. Jeśli jednak decydujemy się na samodzielne kompletowanie zwróćmy  uwagę, by instrumenty takie, jak grzechotki, kołatki, kastaniety, klawesyn, bloki, marakasy były wykonane z drewna natomiast trójkąty, talerze czy dzwonki z metalu,  unikajmy plastiku. Samodzielne kompletowanie takiego zestawu w sklepie muzycznym może znacznie obciążyć nas finansowo, zwłaszcza, że w tego typu miejscach instrumenty przygotowywane są dla profesjonalnych muzyków i mają spełniać inne wymagania niż dziecięce. Często możemy znaleźć dobrej jakości instrumenty w sklepach z drewnianymi zabawkami.   Polecam również twórców ludowych, którzy wykonują według tradycji nie tylko zabawki, ale i instrumenty zwłaszcza te perkusyjne. Są one wykonane z dobrej jakości materiałów, z solidnym wykończeniem oraz często z finezyjnymi zdobieniami. Najczęściej można spotkać takie stoiska przy okazjonalnych jarmarkach i kiermaszach rzemiosła tradycyjnego. Możemy  również pytać w galeriach ludowych. Zachęcam również do robienia własnych instrumentów razem z dziećmi. Jest to bardzo dobra zabawa, która w efekcie rozwija manualnie i uwrażliwianie  na otaczające nas dźwięki.

Na koniec w ramach inspiracji do wybierania, kompletowania, samodzielnego robienia instrumentów i wreszcie grania na nich, polecam Tomasza Drozdka i jego filmy z przeglądem różnych instrumentów. Możemy znaleźć je pod hasłem „T.ETNO- Instrumenty świata”.
Powodzenia ;-)
Ewelina Prokopiuk – logopeda IEL

 

Muzyka stymuluje rozwój. W naszej ofercie znajdziesz również szkolenia, które będą wspierać rozwój Twoich podopiecznych:

📌 Szkolenie online: Opóźniony rozwój mowy. Kreatywne postępowanie logopedyczne
📌
Szkolenie online: Terapia Ręki PTR©
📌
Szkolenie online: Opóźniony rozwój mowy. Kreatywne postępowanie logopedyczne
📌
Wrocław: Rotacyzm. ABC początkującego logopedy
📌
Wrocław: Seplenienie (m.in. boczne i międzyzębowe). ABC początkującego logopedy
📌 Wrocław: Wady wymowy: k, g, p, b, m, w, f, t, d, n, l oraz samogłosek. ABC początkującego logopedy
📌 Wrocław: Mowa bezdźwięczna. ABC początkującego logopedy

 

***
Źródło zdjęcia: Image by Katja Fissel from Pixabay

 


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

Biuro, szkolenia: +48 505 255 435

Rejestracja na terapię: +48 881 527 414

Kontakt telefoniczny w godzinach 9-15

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl