Blog

Recenzja: "Pokaż mi mój mały świat"

"Pokaż mi mój mały świat.
Historyjki obrazkowe dla
dzieci z autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy."
Autor:  Magdalena Maniecka

Co to jest?
Jest to zestaw rozbudowanych historyjek obrazkowych o różnej tematyce. Do każdej z nich na osobnej kartce dołączony jest opis ilustracji, przygotowane dialogi opisane jako  Tekst mówiony oraz karty pracy czyli zadania manualne. Polegają one na zagospodarowaniu jakiegoś rysunku, który przedstawia charakterystyczny atrybut danej historyjki.

Pomoc wydana jest w kolorowej cienkiej teczce. Historyjki dotyczą życia codziennego, różnych wydarzeń, często nawiązują do zmieniających się pór roku. Ich bohaterami zawsze są dzieci oraz różne osoby z ich najbliższego otoczenia. Opisy, ilustracje oraz teksty mówione, czyli zapisane dialogi, zawierają bardzo dużo wyrazów  dźwiękonaśladowczych, które również wykorzystujemy podczas pracy manualnych. U  dzieci wyżej funkcjonujących możemy pominąć początkową wersję z dialogiem i dać im możliwość samodzielnego ułożenia historyjki oraz nazwania kolejno czynności bohaterów. Pomysły zabaw manualnych są zróżnicowane, w karcie pracy widoczny jest też spis potrzebnych przedmiotów co ułatwia organizację zajęć.

Dla kogo?
Na to pytanie odpowiada już sam tytuł, a ja potwierdzam, że nie kłamie!

Szata Graficzna
Grafika jest bardzo bliska dzieciom, ponieważ są to ilustracje, które bardzo dobrze imitują ich własne rysunki. Podczas pracy z historyjkami ma się wrażenia jakby rysunki zostały przed chwilą narysowane kolorowymi kredkami. Do każdej historyjki jest dołączona karta pracy z czarnobiałym konturem jakiegoś przedmiotu, którego dotyczy praca manualna.

Cena
Odpowiednia do prezentowanych treści.

Przydatność
Pomoc bardzo przydatna u dzieci z ORM w początkach terapii, gdy ćwiczone jest rozumienie oraz wyrazy dźwiękonaśladowcze. Z wariantem bez podpowiadania dialogów możemy również wykorzystać przy ćwiczeniu analizy wzrokowo-werbalnej. Dzieci bardzo lubią zadania manualne, które często są dla nich motywacją do pracy z historyjkami. Dla dzieci autystycznych historyjki są również bardzo przydatne. Ich dodatkowym atutem mogą być różne stany emocjonalne przedstawione na twarzach bohaterów, co ułatwia ćwiczenie interpretowania mimiki.

Końcowa ocena
Oceniam pomoc jako bardzo dobrą merytorycznie. Wyróżnia się spośród innych pomocy zawierających historyjki obrazkowe ciekawym połączeniem zabaw manualnych z dźwiękonaśladownictwem. Jest również dużą inspiracją do tworzenia innych ćwiczeń.

Jakość materiału z jakiego wykonana jest pomoc jest niepraktyczna. Zwykłe cienkie kartki papieru w formacie A4, często zostają zniszczone. Myślę, że sama grafika naśladująca rysunek jest bardzo udanym zabiegiem, ale wykonanie jej na utwardzonym i zabezpieczonym papierze pozwoliłoby cieszyć się nią dłużej. Oczywiście możemy temu zaradzić, laminując kartki z rysunkami.

Inne
Podczas częstej pracy z ta pomocą trudno jest utrzymać porządek czyli odpowiednią kolejność i pogrupowanie ilustracji. Dlatego uważam, że dużym ułatwieniem byłoby uporządkowanie  na zasadzie segregatora, tak by móc bez problemu odnaleźć daną historyjkę. Przed pierwszym użycie trzeba też  poświęcić trochę czasu na rozdzielenie wszystkich ilustracji. Pomocą w ułożeniu i odnalezieniu kolejnych ilustracji jest rozdzielna numeracja poszczególnych elementów danej historyjki, wszystkich historyjek oraz wszystkich stron pomocy.

Ewelina Prokopiuk – logopeda IEL

 

 

Tutaj możesz zakupić / zobaczyć opisaną publikację: [TUTAJ]


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

IEL: +48 505 255 435

ODN: +48 575 905 286

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl

odn@instytutlogopedyczny.pl