Dźwięki naszego otoczenia.
Zagadki obrazkowo-dźwiękowe
Logopedo i Rodzicu cieszymy się, że tu jesteś. Być może szukasz wskazówek, inspiracji oraz nowych i sprawdzonych pomocy edukacyjnych i terapeutycznych. Dobrze trafiłeś! Na blogu Instytutu Edukacji Logopedycznej znajdziesz wiele naszych wskazówek.
Zastanawiasz się, jak jednocześnie rozwijać funkcje słuchowe dzieci i zapewnić im kreatywną zabawę?
Z pomocą przychodzi publikacja Dźwięki naszego otoczenia. Zagadki obrazkowo-dźwiękowe oraz mój krótki opis tej pomocy. Zaczynamy ;)
Na początek kilka uwag technicznych. Dźwięki naszego otoczenia. Zagadki obrazkowo-dźwiękowe, jak wiele propozycji wydawnictwa Harmonia ma formę teczki. Dzięki takiemu rozwiązaniu materiał łatwo uporządkować i przechowywać obrazki po ich rozcięciu, unikając nieprzyjemnych niespodzianek i pogubienia elementów.
Co znajdziemy w teczce? Wewnątrz czeka instrukcja z opisem zagadek, sposobu wykorzystania pomocy oraz kilkoma różnymi propozycjami zabaw. Część zasadnicza to płyta CD oraz materiał obrazkowy – tradycyjnie graficznie bez zarzutu.J Nas, Was i Waszych podopiecznych czeka 20 kompletów zagadek, przystępnych dla dziecka, wydrukowanych na grubym, błyszczącym kartonie. Każda strona podzielona jest perforacją (zaznaczonym miejscem przecięcia) oraz posiada numer zestawu. Według mnie ogromnym plus jest zakres tematyczny zagadek dźwiękowych – są to odgłosy z najbliższego otoczenia – między innymi – czynności higieniczne, sprzęty domowe, pojazdy i narzędzia oraz instrumenty. Dopełnieniem pomocy jest niezwykle lubiana przeze mnie foliowa koszulka z kieszonkami (znana między innymi z Historyjek obrazkowych… ;) ). Niewtajemniczonym wyjaśnię, że plansze do zadania są dwustronne – na rewersie zasadniczych obrazków znajduje się obrazek w formie mini puzzli. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności w kieszonkach. Po prawidłowym rozwiązaniu i odwróceniu koszulki naszym oczom ukazuje się obrazek-nagroda. Dla moich Pacjentów to prawdziwa „bomba”. Dzieci, wykonując ćwiczenie, nie mogą się doczekać, kiedy odwrócą planszę i sprawdzą swoje odpowiedzi. Patent niezwykle pozytywnie wpływający na motywację i przekonujący nawet tych opornych;)
Kwestie techniczne za nami, a jak pracować z zagadkami? Na początek rozcinamy karty i rozkładamy pomieszany komplet przed dzieckiem. Kolejnym krokiem jest prezentacja ścieżki dźwiękowej z płyty CD. Zadaniem dziecka jest uważne wysłuchanie i ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności w foliowych kieszonkach. Warto zwrócić uwagę, że w trakcie tej czynności oprócz funkcji słuchowych ćwiczona jest też koordynacja, koncentracja i motoryka mała. Podsumowaniem zadania jest odwrócenie planszy i „autokontrola” – jest obrazek czy go nie ma? ;). Pracując z tą teczką, możemy stopniować poziom trudności, w zależności od wieku lub specyfiki trudności podopiecznego. Wersja najłatwiejsza to prezentacja jednego kompletu (3 obrazki), w wersji trudniejszej prowadzący miesza obrazki z różnych zestawów i układa je przed dzieckiem.
Rozwiązywanie i układanie zagadek obrazkowo-dźwiękowych może mieć różnorodne zastosowanie w terapii dzieci – nie tylko z wadą słuchu. Ta pomoc wspiera nie tylko funkcje słuchowe, ale może się też stać doskonałym wstępem do rozmowy tematycznej, budowania opisu czy opowiadania o swoich doświadczeniach. Dziecko może rozwijać swoje zdolności identyfikacji znanych sobie dźwięków oraz poznać nowe bodźce. Pomoc Dźwięki naszego otoczenia. Zagadki obrazkowo-dźwiękowe może być wykorzystana na zajęciach indywidualnych lub grupowych w zależności od potrzeb i kreatywności prowadzącego.
Marta Branica – logopeda IEL
Tutaj możesz zakupić / zobaczyć opisaną publikację: [TUTAJ]