Świat opowiadany.
Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia
Czas społecznej kwarantanny staje się dla wielu osób okazją do porządkowania czy nabywania nowych pomocy terapeutycznych. Dlatego chciałabym dziś podzielić się pierwszymi refleksjami po otwarciu paczki, która do mnie dotarła.
Na pierwszy ogień idzie – Świat opowiadany. Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia, autorstwa Doroty Szubstarskiej przy współpracy Barbary Bednarskiej. Podtytuł dokładnie sugeruje nam, że jest to metoda pracy oparta na dialogu i narracji dla logopedów, pedagogów i psychologów.
Publikacja zapakowana jest w sztywną, kolorową teczkę. Wewnątrz znajdziemy 17 scenariuszy obrazkowych oraz krótki przewodnik w formie książeczki. Tuż po otwarciu teczki, na pierwszej stronie, widzimy praktyczną wskazówkę autorek. Aby zabezpieczyć pomoc przed zniszczeniem i zgubieniem sugerowany jest zakup 100 koszulek i 17 skoroszytów i odpowiednia segregacja kart. Skoro ten sprawdzony sposób przechowywania pozwala efektywnie korzystać z tej publikacji, to nie pozostaje nam nic innego, jak zaufać i zakupić odpowiednie artykuły biurowe ;)
Scenariusze mogą stać się bazą naszej terapii, gdyż obrazki pozwalają na wprowadzenie tematu i późniejsze rozwinięcie go w rozmaity sposób. Materiał obrazkowy koncentruje naszą uwagę w określonym obszarze tematycznym, pozostawiając jednak dużą dawkę swobody. Przebieg ćwiczeń zależy w dużej mierze od kreatywności Terapeuty. Prowadząc zajęcia z wykorzystaniem tej pomocy, możemy się wesprzeć praktycznymi wskazówkami autorek. Do każdego zestawu obrazków dołączona jest instrukcja, a w niej: spis treści obrazków, tekst opowiadany i charakter scenariusza oraz propozycje rekwizytów, zabaw wokół fabuły, ćwiczeń słuchowo-ruchowych oraz rozwijających mowę. W mojej głowie już kiełkują pewne pomysły na wykorzystanie potencjału tkwiącego w tych materiałach ;)
Zalety, jakie odkryłam w pierwszym kontakcie z tą publikacją? Warto zwrócić uwagę na ilustracje – są bardzo proste i czytelne. Taki też powinien być przekaz językowy, który należy dostosowywać do możliwości percepcyjnych dziecka oraz występujących u niego trudności. Materiały możemy wykorzystać w pracy z dziećmi w różnym wieku, oddziałując na różne sfery rozwoju językowego. Ćwiczenia i poziom ich trudności dobieramy oczywiście do naszego Pacjenta.
Myślę, że teczka Świat opowiadany to bogate źródło pomysłów. Nie mogę się doczekać kiedy warunki pozwolą mi przetestować te materiały z moimi Pacjentami. Czekam (nie)cierpliwie.
Marta Branica logopeda IEL
Tutaj możesz zakupić / zobaczyć opisaną publikację: