Blog

Artykuł: Logopedyczne wyzwanie 14-dniowe, czyli jak logopedycznie przetrwać wydłużającą się kwarantannę :)

Zamknięte szkoły, przedszkola, gabinety... co w znacznej większości oznacza odwołane regularne zajęcia logopedyczne dla dzieci. Co w takiej sytuacji Rodzice mogą zrobić z dziećmi w domu, aby podtrzymać działania terapeutyczne?

Garść podpowiedzi:

- ćwiczyć tak, jak do tej pory. Pisząc to, mam głęboką nadzieję, że wielu Rodziców traktuje poważnie terapię logopedyczną swoich dzieci i pomiędzy spotkaniami z logopedą, regularnie utrwala ćwiczenia w domu. To zatem doskonały moment, aby powtórzyć jeszcze raz (lub kilka razy!) to, co już było na zajęciach, to, co mamy zapisane, wklejone w zeszycie logopedycznym (a w przypadku Pacjentów Instytutu Edukacji Logopedycznej – w Pamiętniku Logopedycznym). Nawet ćwiczenia sprzed kilku miesięcy mogą się teraz okazać pomocne. W końcu – powtarzanie to klucz do sukcesu w terapii logopedycznej!;

- zróbmy „rachunek sumienia”, czy wszystkie ćwiczenia domowe zawsze były odrobione? Wiem, że wielu Rodziców tak robi – i chwała im za to – ale może warto przejrzeć zeszyt logopedyczny w poszukiwaniu jakichś zagubionych prac domowych;

- wielu logopedów może udostępnić materiały do utrwalania, wysłać mailem, za pośrednictwem komunikatorów internetowych itp. Dzieci potrzebują nowych ćwiczeń, kart pracy, aby się szybko nie znudzić. Może warto to rozważyć;

- istnieje wiele stron www, blogów czy profili na Facebook'u, na których logopedzi dzielą się inspirującymi ćwiczeniami, zabawami do domu. Szczególnie zapraszamy do skorzystania z naszych „Inspiracji do pracy z dzieckiem” opracowywanych przez neurologopedę: https://bit.ly/2U7X7Ar
Proponuję także zajrzenie do instytutowej „Skarbnicy wiedzy”: https://bit.ly/3dhB9m9

 

A tutaj inne ciekawe linki:

- bawmy się z dziećmi! To wspaniale wspiera ich rozwój. Może gry słowne? Słuchowe? Paluszkowe? Pobawmy się w teatrzyk, głuchy telefon, rymowanki i zagadki (dzieci je uwielbiają), czytajmy razem bajki i śpiewajmy – podobne czynności wykonuje się z dziećmi, wspierając ich rozwój mowy, np. w przypadku opóźnienia rozwoju mowy, ale nie tylko;

- proponujmy dzieciom zabawy plastyczne: malowanie palcami, wydzieranki, wyklejanki, lepienie z plasteliny, piasek kinetyczny, ciastolina, kolorowanie, rysowanie szlaczków i po śladzie. Takie zabawy wspierają rozwój lewej półkuli mózgu, logicznego myślenia i mowy;

- puzzle, układanki, memory, klocki , planszówki – mają podobny wpływ, jak wyżej został opisany. Przy tym wszystkim dużo frajdy smile;

- pobawmy się w zabawy oddechowe: dmuchane mecze, strzelanie goli do bramki, bańki mydlane, zabawy ze słomkami, dmuchanie na piórka i różne inne przedmioty, zawody, kto dłużej utrzyma w powietrzu piórka, papierki;

- codziennie ćwiczmy aparat mowy, robiąc śmieszne miny, gimnastykę buzi i języka, ćwiczenia pionizujące język. Takich ćwiczeń na pewno mamy dużo od swojego logopedy;

- niektórzy logopedzi wprowadzają zajęcia on-line. Jest to warte przemyślenia. Nie każde dziecko i nie każdy rodzic wejdzie w taką formę współpracy, ale jeśli jesteśmy na to otwarci, może warto spróbować. Trzeba tu jednak wykazać się dodatkowym zaangażowaniem, by dobrze dopilnować malucha podczas takich zajęć.

Rodzice mogą skorzystać też z różnych warsztatów czy mini-szkoleń i live'ów on-line, których oferta jest coraz bogatsza w obecnej sytuacji. Warto przeglądać logopedyczne strony i profile facebookowe, aby być na bieżąco.

Maria Brzezińska – logopeda IEL


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

+48 505 255 435

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl

Nasza siedziba

lib-img_6631
lib-img_6797
lib-img_6791
lib-dscn0642