Blog

Recenzja: Gdy „r” jest wywołane, ale nieutrwalone – "Głoska R śpiewająco" autorstwa Olgi Pawlik

 Prowadząc zajęcia logopedyczne w przedszkolach i szkołach, można spotkać się z pewną „powtarzalnością” wad wymowy. O czym dokładnie mowa? O najczęstszych zaburzeniach,
z którymi dane jest logopedzie się spotkać. Jednym z nich jest rotacyzm.

W programowaniu terapii zawsze jest etap związany z utrwalaniem właściwej wymowy oraz wypracowaniem jej w mowie spontanicznej. Czasami jest to krok, który bardzo ciężko osiągnąć. Stosujemy różne metody, jednak zawsze jest jakiś „wewnętrzny” niedosyt. W tym momencie, akurat jeśli chodzi o rotacyzm, wychodzi nam naprzeciw Olga Pawlik ze swoją propozycją piosenek i wierszyków utrwalających wymowę głoski „r”.

Głoska R śpiewająco to książeczka zawierająca piosenki, wierszyki, zagadki, które mogą pomóc dziecku na etapie utrwalania i automatyzacji prawidłowej wymowy głoski „r”. Do każdego egzemplarza dołączona jest również płyta CD z nagranymi piosenkami. Jest to pozycja ciekawa, kolorowa, przyjazna dziecku i terapeucie. Sam pomysł wprowadzenia piosenek i wierszyków do planu terapii uważam za słuszny i skuteczny. Bowiem jak inaczej, w sposób spontaniczny, pomóc dziecku z procesem automatyzacji danej głoski?

 

 

Książka zawiera różne wierszowane piosenki, które nasycone są sformułowaniami z głoską „r” we wszystkich pozycjach w wyrazie (nagłosie, śródgłosie i wygłosie). Są one podzielone tematycznie, występują zagadki i zadania dla naszych podopiecznych, a łagodne oku ilustracje dodają swoistego ducha artystycznego. Z pewnością ciekawym, a zarazem mądrym posunięciem było zamieszczenie wierszyków i piosenek z głoską „l”, która powinna być również odpowiednio wymawiana jeszcze przed pojawieniem się naszej głównej bohaterki, czyli „r”.

Dobrym pomysłem autorki – i słusznym w moim odczuciu – było zamieszczenie pięciolinii z linią melodyczną do każdej z piosenek oraz dołączenie do publikacji płyty CD z nagranymi utworami. Zostały one wykonane przez dzieci, co też odbierane jest pozytywnie. Ponadto na samym początku książeczki umieszczono kilka podstawowych informacji odnośnie samej pracy nad głoską „r” oraz instrukcję pracy z niniejszym materiałem.

Myślę, że pozycja Olgi Pawlik jest pomocą niezbędną na półce każdego logopedy. Głoska „r” jest jedną z trudniejszych głosek do wymówienia, a sam proces automatyzacji bywa nieraz długi i żmudny. Autorka proponuje nam ciekawą, zabawną i przede wszystkim kreatywną pomoc logopedyczną, która może nam przydać się od etapu utrwalania głoski, aż po pojawienie się jej w mowie spontanicznej. Pomysłowe włączenie muzyki do terapii logopedycznej może okazać się wielkim kluczem do sukcesu i uśmiechu naszych podopiecznych.

Beata Stokłosa – logopeda IEL

 

Sprawdź naszą ofertę szkoleń i webinarów na temat rotacyzmu!

Webinar 6 kwietnia: https://bit.ly/2TV63Jz

Rzeszów 4 lipca https://bit.ly/33iFzVa

Gdańsk 29 sierpnia https://bit.ly/39SYrN9

Warszawa 5 września https://bit.ly/3aX85hJ


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

+48 505 255 435

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl

Nasza siedziba

lib-img_6631
lib-img_6797
lib-img_6791
lib-dscn0642