Czym jest Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne? Dziś kilka słów o metodzie, którą logopedzi i inni terapeuci mogą stosować jako wspomaganie terapii logopedycznej, pedagogicznej, psychologicznej itp.
Weronika Sherborne była angielską terapeutką, nauczycielką wychowania fizycznego. W latach 60-tych opracowała własny system ćwiczeń. Ma on zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dzieci i w korygowaniu jego zaburzeń. Autorska metoda pracy z dziećmi stworzona przez W. Sherborne znana jest jako Ruch Rozwijający (Developmental Movement).
Autorka metody mówiła, że: "[...] wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby: pragną poczuć się dobrze we własnym ciele, czyli umieć w pełni nad nim zapanować oraz odczuwają potrzebę nawiązywania kontaktu z innymi. Zaspokojenie tych potrzeb – dobry kontakt z samym sobą i z innymi ludźmi - jest możliwy dzięki dobremu nauczaniu ruchu".
Zatem już sama nazwa „ruch rozwijający” wyraża główną ideę metody: posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka oraz korekcji zaburzeń tego rozwoju. Ćwiczenia, które znajdziemy w tej metodzie wywodzą się z naturalnych potrzeb dziecka, zwłaszcza we wczesnym dzieciństwie, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi – z tzw. „baraszkowania”, które zawiera w sobie element bliskości fizycznej i emocjonalnej. Doznania powstałe podczas ćwiczeń, wypływające z własnego ciała i odczuwania go w relacji z elementami otoczenia, mają dawać dziecku poczucie indywidualności.
Metoda W. Sherborne w swoich podstawowych założeniach ma rozwijać poprzez ruch trzy następujące aspekty:
- świadomość własnego ciała i usprawniania ruchowego,
- świadomość przestrzeni i działania w niej,
- dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Ruch Rozwijający zalecany jest dzieciom o zaburzonym schemacie ciała. Podczas ćwiczeń dochodzi do integracji bodźców płynących z własnego ciała, a co za tym idzie – do jego poznania.
W metodzie wyróżnia się kilka grup ćwiczeń (kategorii ruchu):
- Ruch prowadzący do poznania własnego ciała,
- Ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem fizycznym,
- Ruch wiodący do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem,
- Ruch prowadzący do współdziałania w grupie,
- Ruch kreatywny (twórczy, wyrażający siebie).
Zajęcia tą metodą można prowadzić indywidualnie lub grupowo. Preferowane są jednak zajęcia grupowe, gdyż zapewniają one dziecku lepszy kontakt z dorosłymi lub innymi dziećmi.
Metoda W. Sherborne może mieć szerokie zastosowanie terapeutyczne. Wykorzystuje się ją m.in. w pracy z dziećmi:
- niepełnosprawnymi intelektualnie,
- autystycznymi,
- z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- zaburzonymi emocjonalnie,
- z zaburzeniami zachowania ,
- z niekorzystnych środowisk wychowawczych,
- niesłyszącymi i niewidomymi.
Korzyści płynące ze stosowania metody ruchu rozwijającego to m.in.:
- wspomaganie ogólnego rozwoju,
- wyrównanie opóźnień w sferze emocjonalno-społecznej,
- nauka współdziałania z partnerem,
- możliwość wykorzystania nagromadzoną energię, siłę,
- nauka koncentracji na zadaniu,
- rozluźnienie napięć, spastyczności,
- okazja do radości, śmiechu,
- wzrost pewności siebie,
- poczucie bliskości i zaufania.
Jak widać, metoda ruchu rozwijającego wpływa dobroczynnie na ogólny rozwój dzieci. Dlatego też często wykorzystuje się ją jako wstępny etap do innych zajęć terapeutycznych. np. dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu, w terapii jąkania lub psychoterapii dzieci nerwicowych itp.
Autor: Maria Brzezińska, logopeda IEL
Interesuje Cię ten temat? Zajrzyj do oferty szkoleniowej, być może wkrótce w Twoim mieście odbędzie się szkolenie z tego zakresu. A może znajdziesz je w ofercie szkoleń on-line i webinarów:
👉 Szkolenia stacjonarne i online - kliknij tutaj
👉 Webinary - kliknij tutaj
👉 Szkolenia e-learningowe - kliknij tutaj
Umów się na wizytę
Wybierz specjalistę, u którego chcesz się poradzić: logopeda, neurologopeda, audiolog, trener emisji głosu i oddechu, psycholog, terapeuta Elektrostymulacji Logopedycznej
Tel.: +48 881 527 414