W dzisiejszym wydaniu: Dyslalia - wywiad z ekspertem, prof. UŚ dr hab. Danutą Plutą - Wojciechowską.
Odsłuchaj podcastu tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=IGTdzwCtals&t=79s
24 lipca w Warszawie odbędzie się szkolenie na temat mowy rozszczepowej, prowadzone przez Panią Profesor! Szczegóły szkolenia możesz sprawdzić tutaj: https://linkd.pl/p9r2p
dr hab. prof. UŚ Danuta Pluta-Wojciechowska - doktor habilitowany w zakresie językoznawstwa (specjalność logopedyczna), profesor nadzwyczajny Instytutu Języka Polskiego Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą zaburzeń mowy u dzieci z wadą w obrębie środkowej części twarzoczaszki, z zaburzeniami czynności prymarnych, takich jak np. oddychanie i przyjmowanie pokarmów. Prowadzi badania mowy w dyskursie zaburzonym wykorzystując ujęcie związane z lingwistyką kognitywną. Zajmuje się również patofonetyką związaną w szczególności z zaburzeniami realizacji fonemów warunkowanych konstytucjonalnie i funkcjonalnie, a także teorią i metodyką terapii dyslalii. Była wieloletnim redaktorem naczelnym rocznika „Forum logopedyczne”, a także członkinią Komisji Zaburzeń i Rozwoju Języka Komitetu Językoznawstwa PAN (obecnie Komisja nie działa); w trzech kadencjach była aktywnym członkiem Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Wydała 6 monografii i ponad 100 artykułów, w tym np. książki: Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia (Kraków 2011), Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego (Bytom 2013, 2017), Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia wybranych form zaburzeń (Bytom 2017, 2019), Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań (Katowice 2019). Od ponad 30 lat jest praktykującym logopedą, który zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń mowy dzieci i dorosłych z różnymi dysfunkcjami.
Odpowiada na pytania:
- Jakie mity na temat dyslalii krążą najczęściej wśród rodziców i logopedów?
- Jakie mogą być najpoważniejsze konsekwencje zaburzeń czynności prymarnych, odzwierciedlające się w wymowie dziecka?
- Ile czasu upływa średnio od narodzin dziecka z rozszczepem do przeprowadzenia operacji? Jakie zmiany powoduje ona w działaniach rodziców i postępowaniu terapeutycznym?
- Jakie zmiany wywołuje w życiu dziecka?
- Co oprócz nosowego zabarwienia głosu należy do charakterystycznych objawów mowy rozszczepowej?