Blog

Recenzja: "4-elementowe historyjki obrazkowe" wyd. Harmonia

W dzisiejszym wydaniu recenzja pomocy logopedycznej - "4-elementowe historyjki obrazkowe", wyd. Harmonia. Zapraszamy do lektury!

Publikację tę wykorzystywałam wielokrotnie w trakcie prowadzonych zajęć. Na początek garść informacji technicznych, dla tych, którzy nie znają, a chcą poznać tę pomoc terapeutyczną. 4-elementowe historyjki obrazkowe wydawnictwa Harmonia, to teczka zawierające plansze z historyjkami oraz specjalne plastikowe kieszonki do ich układania. Pomoc może być stosowana u różnych pacjentów gabinetów logopedycznych. Na każdą z 21 historyjek składają się 4 obrazki. Opracowane materiały mają tez różny stopień trudności, który oznaczony został różnymi kształtami geometrycznymi. Jest to ogromna zaleta, gdyż pozwala do dostosowanie zadań do możliwości dziecka. Obrazki są kolorowe, czytelne i przejrzyste.

 

4-elementowe historyjki obrazkowe mają liczne walory edukacyjne i terapeutyczne: stymulują procesy myślowe i rozwijają wyobraźnię. Zadania tego typu pozytywnie wpływają na rozwój mowy i słownictwa dziecka. Poprzez układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych najmłodsi uczą się myślenia przyczynowo-skutkowego, wnioskowania i analizowania. Podczas wykorzystywania tej pomocy poszerzana może też być ogólna wiedza o świecie, gdyż na obrazkach przedstawione są miedzy innymi procesy zachodzące w przyrodzie (np. dojrzewanie owoców) oraz czynności z najbliższego otoczenia (np. robienie herbaty).         

       

Oprócz posiadanych walorów edukacyjnych, pomoc jest dla dzieci bardzo ciekawa. Układanie obrazków nie jest nudne, gdy trzeba zaangażować małą motorykę i umieścić je w specjalnych kieszonkach. Ogromną atrakcją dla dzieci wykonujących ćwiczenia z teczki 4-elementowe historyjki obrazkowe, jest możliwość sprawdzenia poprawności i efektów swojej pracy poprzez schemat powstający na odwrocie.  Z moich doświadczeń wynika, że dzieci wprost nie mogą się doczekać momentu odwrócenia planszy :)

Pomoc ta może być stosowana przez rodziców i terapeutów, u dzieci z różnymi rodzajami zaburzeń i trudności. Modele jej wykorzystywania nie są ściśle określone i w dużej mierze zależą od wyobraźni i inwencji prowadzącego zajęcia. Oprócz klasycznej formy – czyli układania historyjek, możemy się do obrazków odnosić, nawiązując do własnych doświadczeń,  możemy zdawać pytania, opisywać, tworzyć opowiadania, szukać szczegółów, pozwalać dziecku na samodzielnie wymyślanie zakończeń danej historii.           Do teczki dołączona jest broszura, z której czerpać można inspiracje.

Wszystko się może zdarzyć…, gdy głowa terapeuty pełna nie tylko marzeń, ale też inspiracji i pomysłów jak rozwijać u dzieci sprawności narracyjne :)      

logopeda, Marta Branica    


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

+48 505 255 435

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl

Nasza siedziba

lib-img_6631
lib-img_6797
lib-img_6791
lib-dscn0642