W ostatnim czasie obserwuje się rosnącą liczbę dzieci przejawiających trudności w przyswajaniu języka ojczystego. Pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, braku zaburzeń czuciowo-ruchowych i dobrego słuchu, dzieci te przejawiają trudności na wszystkich poziomach organizacji językowej. To oznacza, że występujące u nich zaburzenia dotyczą poziomów: morfologicznego, fonologicznego, składniowego, a także słownictwa dziecka.
Blog
Monumentalne brzmienie dzieła „Carmina Burana”, patos, jaki niesie warstwa tekstowa tego utworu, a z drugiej strony proste instrumenty perkusyjne, a wraz z nimi innowacyjne podejście do dzieci. To coś z czego niemiecki kompozytor, instrumentalista i pedagog – Carl Orff jest dzisiaj najbardziej znany. Twórca metody pedagogicznej, która za pomocą prostych instrumentów, miała stworzyć dzieciom możliwość połączenia ruchu, mowy, śpiewu i gry, a przez to rozwinąć w nich, na zasadzie improwizacji, każdy z tych elementów.
Aby stymulować rozwój mowy u dzieci, zwłaszcza, gdy jest on opóźniony, najlepiej oczywiście udać się na terapię do logopedy. Jednak oprócz zaleceń specjalisty, można śmiało stosować różne zabawy, które są pomocne, gdy mamy do czynienia z prostym opóźnionym rozwojem mowy. W dzisiejszym artykule przedstawię kilka z nich.
"Pokaż mi mój mały świat.
Historyjki obrazkowe dla dzieci z autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy."
Autor: Magdalena Maniecka
Co to jest?
Jest to zestaw rozbudowanych historyjek obrazkowych o różnej tematyce. Do każdej z nich na osobnej kartce dołączony jest opis ilustracji, przygotowane dialogi opisane jako Tekst mówiony oraz karty pracy czyli zadania manualne. Polegają one na zagospodarowaniu jakiegoś rysunku, który przedstawia charakterystyczny atrybut danej historyjki.
Opóźniony rozwój mowy - co to takiego?
Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy rodzic. Młodzi rodzice często nie zdają sobie sprawy, że „coś jest nie tak” z rozwojem mowy ich dziecka. Dzieje się tak, ponieważ – mam wrażenie – przykłada się zbyt małą wagę do tej właśnie dziedziny. Podczas, gdy ogólna świadomość z zakresu rozwoju małego dziecka jest całkiem dobra, mowa jest zostawiana gdzieś w tyle.
Dźwięki naszego otoczenia.
Zagadki obrazkowo-dźwiękowe
Logopedo i Rodzicu cieszymy się, że tu jesteś. Być może szukasz wskazówek, inspiracji oraz nowych i sprawdzonych pomocy edukacyjnych i terapeutycznych. Dobrze trafiłeś! Na blogu Instytutu Edukacji Logopedycznej znajdziesz wiele naszych wskazówek.
Zastanawiasz się, jak jednocześnie rozwijać funkcje słuchowe dzieci i zapewnić im kreatywną zabawę?
W dzisiejszym wpisie chcę nawiązać jeszcze do tematyki wczesnej profilaktyki i stymulacji mowy dziecka. Ostatnio [zobacz] poruszałam kwestie działań wpływających negatywnie na rozwój mowy oraz jak i dlaczego ich unikać. Dzisiaj skupię się na pozytywnych aspektach. Opiszę garść prostych, zwyczajnych czynności, dzięki którym każdy rodzic może w łatwy sposób na co dzień wspierać mowę swojego malucha.
ODGŁOSY PRZYRODY. Zagadki obrazkowo-dźwiękowe
Co to jest?
Jest to teczka zawierająca zdjęcia świata przyrody, które odpowiadają zbiorowi dźwięków ułożonych w odpowiednich sekwencjach.
20 zagadek słuchowych jest zamieszczonych na płycie CD, każda zagadka to trzy kolejne dźwięki o podobnej tematyce. Nagrania są realistycznymi odgłosami świata natury, nie ma odgłosów tworzonych elektronicznie, co znacznie podnosi poziom tej pomocy.
Dziś zaprezentuję drugą porcję subiektywnie wybranych aspektów stymulowania mowy i unikania jej zaburzeń we wczesnym dzieciństwie.
"Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja" –
recenzja książki Miry Rządzkiej
W ostatnich latach obserwujemy coraz szersze rozpowszechnienie działań z zakresu wczesnej interwencji logopedycznej. Wiele naszych pacjentów trafia do gabinetów logopedycznych i neurologopedycznych z zaburzeniami, których skutki można było zminimalizować lub całkowicie ich uniknąć przy wczesnym wykryciu przyczyny.
Obecnie u małych dzieci spotykamy naprawdę dużo wad wymowy oraz innych zaburzeń rozwoju mowy, np. opóźnień. Jako logopeda, bardzo bym chciała, żeby młodzi rodzice mieli coraz większą świadomość, co do tego, czym pomóc w rozwoju mowy ich dzieci, a co wręcz może zaszkodzić temu rozwojowi. Tzw. „wczesna profilaktyka logopedyczna” jest równie ważna jak dbanie o inne sfery prawidłowego rozwoju i zdrowia malucha.
Dlaczego: „Oddech to podstawa!”? W jaki sposób oddech wpływa na procesy zachodzące w organizmie ludzkim? Jak uczestniczy w procesie głosotwórczym? Dlaczego jest ważny dla funkcji poznawczych i emocji? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym tekście.
Świat opowiadany.
Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia
Czas społecznej kwarantanny staje się dla wielu osób okazją do porządkowania czy nabywania nowych pomocy terapeutycznych. Dlatego chciałabym dziś podzielić się pierwszymi refleksjami po otwarciu paczki, która do mnie dotarła.
Ponieważ nie w każdym przedszkolu pracuje logopeda, a nawet, jeśli pracuje – to często ma za mało godzin – byłoby idealnie, gdyby nauczyciele mieli podstawową wiedzę nt. rozwoju mowy. Mogliby wówczas wychwycić nieprawidłowości i pokierować dziecko po specjalistyczną pomoc.