fbpx

Blog

Ostatnio dużo mówi się o  „terapii ręki”. Ten termin stał się dość popularny, wiele dzieci zapisuje się na zajęcia z terapii ręki, wiele osób szkoli się z tego zakresu, aby zdobyć uprawnienia terapeuty ręki. O co w tym właściwie chodzi? Dlaczego akurat ręka? Czemu jest ona taka ważna i czemu jej funkcjonowanie może być zaburzone? Oraz w jaki sposób jest to powiązane z mową? Spróbuję o tym napisać w dzisiejszym oraz kolejnych blogowych tekstach.

W ostatnim czasie obserwuje się rosnącą liczbę dzieci przejawiających trudności w przyswajaniu języka ojczystego. Pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, braku zaburzeń czuciowo-ruchowych i dobrego słuchu, dzieci te przejawiają trudności na wszystkich poziomach organizacji językowej. To oznacza, że występujące u nich zaburzenia dotyczą poziomów: morfologicznego, fonologicznego, składniowego, a także słownictwa dziecka.

Monumentalne brzmienie dzieła „Carmina Burana”, patos, jaki niesie warstwa tekstowa tego utworu, a z drugiej strony proste instrumenty perkusyjne, a wraz z nimi innowacyjne podejście do dzieci. To coś z czego niemiecki kompozytor, instrumentalista i pedagog – Carl Orff jest dzisiaj najbardziej znany. Twórca metody pedagogicznej, która za pomocą prostych instrumentów, miała stworzyć dzieciom możliwość połączenia ruchu, mowy, śpiewu i gry, a przez to rozwinąć w nich, na zasadzie improwizacji, każdy z tych elementów.

Aby stymulować rozwój mowy u dzieci, zwłaszcza, gdy jest on opóźniony, najlepiej oczywiście udać się na terapię do logopedy. Jednak oprócz zaleceń specjalisty, można śmiało stosować różne zabawy, które są pomocne, gdy mamy do czynienia z prostym opóźnionym rozwojem mowy. W dzisiejszym artykule przedstawię kilka z nich.

"Pokaż mi mój mały świat.
Historyjki obrazkowe dla
dzieci z autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy."
Autor:  Magdalena Maniecka

Co to jest?
Jest to zestaw rozbudowanych historyjek obrazkowych o różnej tematyce. Do każdej z nich na osobnej kartce dołączony jest opis ilustracji, przygotowane dialogi opisane jako  Tekst mówiony oraz karty pracy czyli zadania manualne. Polegają one na zagospodarowaniu jakiegoś rysunku, który przedstawia charakterystyczny atrybut danej historyjki.

Opóźniony rozwój mowy - co to takiego?
Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy rodzic. Młodzi rodzice często nie zdają sobie sprawy, że „coś jest nie tak” z rozwojem mowy ich dziecka. Dzieje się tak, ponieważ – mam wrażenie – przykłada się zbyt małą wagę do tej właśnie dziedziny. Podczas, gdy ogólna świadomość z zakresu rozwoju małego dziecka jest całkiem dobra, mowa jest zostawiana gdzieś w tyle.

Dźwięki  naszego otoczenia.
Zagadki obrazkowo-dźwiękowe

Logopedo i Rodzicu cieszymy się, że tu jesteś. Być może szukasz  wskazówek, inspiracji oraz nowych i sprawdzonych pomocy edukacyjnych i terapeutycznych. Dobrze trafiłeś! Na blogu Instytutu Edukacji Logopedycznej znajdziesz wiele naszych wskazówek.
Zastanawiasz się, jak jednocześnie rozwijać funkcje słuchowe dzieci i zapewnić im kreatywną zabawę?

W dzisiejszym wpisie chcę nawiązać jeszcze do tematyki wczesnej profilaktyki i stymulacji mowy dziecka. Ostatnio [zobacz] poruszałam kwestie działań wpływających negatywnie na rozwój mowy oraz jak i dlaczego ich unikać. Dzisiaj skupię się na pozytywnych aspektach. Opiszę garść prostych, zwyczajnych czynności, dzięki którym każdy rodzic może w łatwy sposób na co dzień wspierać mowę swojego malucha.

ODGŁOSY PRZYRODY. Zagadki obrazkowo-dźwiękowe

Co to jest?

Jest to teczka zawierająca zdjęcia świata przyrody, które odpowiadają zbiorowi dźwięków ułożonych w odpowiednich sekwencjach.
20 zagadek  słuchowych jest zamieszczonych na płycie CD, każda zagadka to trzy kolejne dźwięki o podobnej tematyce. Nagrania są realistycznymi odgłosami świata natury, nie ma odgłosów tworzonych elektronicznie, co znacznie podnosi poziom tej pomocy.


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

Biuro, szkolenia: +48 505 255 435

Rejestracja na terapię: +48 881 527 414

Kontakt telefoniczny w godzinach 9-15

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl