fbpx

Blog

Kilka słów o autorce

Metoda, która stanowi temat tego artykułu została opracowana przez profesor Martę Bogdanowicz. Uczona zdobywała wykształcenie na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Uniwersytecie Gdańskim – na pierwszym zdobyła tytuł magistra psychologii o specjalności klinicznej, na kolejnym dalsze szczeble kariery aż do tytułu profesora psychologii.

"Ludzka mowa zmienia się w kontemplację boskości" ~ Leonardo da Vinci

Prawidłowy rozwój mowy

Człowiek pośród innych stworzeń wyróżnia się przede wszystkim zdolnością artykułowania myśli, czyli mową. Poprzez mowę możemy sukcesywnie porozumiewać się między sobą. Mowa jest bowiem podstawowym (nie jedynym jednak) sposobem komunikacji międzyludzkiej.

Co to jest rotacyzm?

            Na gruncie logopedii wady wymowy różnego rodzaju określa się zwykle mianem dyslalii. W jej obrębie mieszczą się wszelkie nieprawidłowości artykulacyjne. Każde odstępstwo od normy w mowie ma swoje nazewnictwo.

Przy każdym zaburzeniu mowy należy w pierwszej kolejności znaleźć przyczynę tego zaburzenia oraz dążyć do jej wyeliminowania. Oczywiście, jeżeli jest to możliwe. Warto zadać sobie dwa następujące pytania: Dlaczego pacjent nie mówi prawidłowo? Dlaczego pacjent mówi nieprawidłowo?

Głos jest naturalną właściwością człowieka, jednak są tacy, którzy z głosu korzystają o wiele częściej, niż tylko w przypadkach komunikowania się z otoczeniem. Są to osoby, dla których głos jest narzędziem pracy i one głównie powinny pamiętać o stworzeniu optymalnych warunków dla pracy głosem, a także o właściwej higienie głosu, która stanowi profilaktykę wszelkich chorób aparatu głosowego.

Pionizacja języka - o tym, jak kluczowe jest odpowiednie ułożenie języka w jamie ustnej, nie trzeba wiele razy powtarzać. Zwłaszcza logopedom. Jedną z przyczyn powstałej wady wymowy jest właśnie nieprawidłowa pozycja języka. Jak ją uzyskać? Co jest przyczyną? Jakie wykonać ćwiczenia? Przeczytajcie!

W gabinecie logopedycznym można spotkać przeróżnych pacjentów. Zarówno tych tryskających energią, ale również tych mniej aktywnych. Pojawiają się także dzieci nieśmiałe. Co to tak naprawdę oznacza "dziecko nieśmiałe"? Jak można pracować z takim pacjentem? Dlaczego takie dzieci pojawiają się na zajęciach logopedycznych i jakie ćwiczenia są wtedy wykonywane?


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

Biuro, szkolenia: +48 505 255 435

Rejestracja na terapię: +48 881 527 414

Kontakt telefoniczny w godzinach 9-15

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl