fbpx

E-BOOK „ABC początkującego logopedy. Seplenienie”


Rozpoczynamy cykl e-booków "ABC początkującego logopedy", który inauguruje „Seplenienie”.

Tak się cieszę, że już na początku kwietnia będziecie mogli go mieć. Przeczytać. I przede wszystkim korzystać z zawartej w nim wiedzy i doświadczenia. Sama jestem zaskoczona, że to już...15 lat!!! Zbieram, dzielę się, zbieram. I tak wciąż.
Każdorazowo, kiedy słyszę, że tipy, które stosuję sprawdzają się i u Was, rosnę. Patrzę, czym jeszcze mogę się podzielić.

 

 

Kup e-booka

 

Ponieważ ten cykl e-booków jest zwieńczeniem mojej kilkuletniej pracy jako trenera szkoleń stacjonarnych, potem on-linowych, zebrało mi się na wspominki. Jeśli macie ochotę, czytajcie dalej, o tym, jak to się zaczęło.
"Dawno, dawno temu"... ;)
No, ok. Wcale nie tak dawno, a na pewno nie "za górami i za lasami". Bo w 2015 r. Ale fakt, że wtedy jeszcze, gdy początkujący logopedzi nie mieli z czego wybierać, jeśli chodzi o szkolenia. Tak! To znaczy, że byłam pierwsza (hmmmm...szybko ten świat pędzi do przodu).
A jak nie za górami? To gdzie?
W Lublinie.
Znajomi studenci wyszli z inicjatywą, prośbą: "O, Sylwia! A może zorganizujesz dla nas takie szkolenie? Praktyki nam potrzeba". Chwilę się zastanowiłam i powstały:
Rotacyzm
Seplenienie
Wady wymowy spółgłosek i samogłosek
A potem jeszcze:

Mowa bezdźwięczna

Najpierw w Lublinie. A potem okazało się, że jest potrzeba w innych miastach.
Jeździłam. Przez te 7 lat odwiedzałam miasta Polski. Dzieliłam się tym, co wiem i umiem. Nawiązywałam serdeczne relacje. Jeśli mnie znacie prywatnie, to wiecie, że też miałam ciekawe przygody kolejowe.

Aż w końcu doszłam do wniosku, że dzięki zamknięciu treści szkoleniowych w cyklu e-booków, więcej osób będzie mogło skorzystać z tego dobrodziejstwa.
Czasem termin komuś nie pasował. Czasem było za daleko, żeby dojechać. A niekiedy akurat sprawy prywatne były pilniejsze.
Życie...

A, kiedy kupisz e-book, masz go przy sobie zawsze. Możesz korzystać z treści na smartfonie. Możesz w komputerze. Ja lubię takie rozwiązania. A Wy?

Jeżeli tak, poniżej znajdziecie fragment e-booka o wpływie zaburzeń czynności prymarnych na późniejsze seplenienie.

 

Bardzo proszę:

 

3. PRZYCZYNY SEPLENIENIA – ZABURZENIA CZYNNOŚCI PRYMARNYCH

Przy problemie z międzyzębowością kluczem są ćwiczenia warg i języ­ka, które pomogą w zatrzymaniu języka w jamie ustnej. Ważne jest też zna­lezienie przyczyny tej przypadłości. W pracy terapeutycznej należy zacho­wać odpowiednią kolejność postępowania – najpierw musimy „schować” język do jamy ustnej, a dopiero później wywołać głoskę. Jedną z przyczyn mogą być zaburzone czynności prymarne, czyli gryzienie, żucie, odgryza­nie, oddychanie. Również kluczowa jest tutaj odpowiednia pozycja spo­czynkowa języka.

Wyćwiczenie odpowiedniej pozycji spoczynkowej języka, czyli utrzy­manie go na wałku dziąsłowym, jest niezwykle ważne w całej pracy tera­peutycznej. Poniżej jedno z ćwiczeń na wypracowanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, które przydaje się również do ćwiczenia połykania. Potrzebny jest do tego patyczek higieniczny. Umieszczamy go przy wałku dziąsłowym i zadanie polega na przytrzymaniu go językiem. Należy zwró­cić uwagę na to, aby język nie wchodził między zęby podczas przytrzymy­wania patyczka. Ma tylko przytrzymywać patyczek na górze jamy ustnej przy wałku dziąsłowym.

Dopiero po tym (umieszczenie języka w jamie ustnej) można zacząć etap wywołania głosek. Ponadto niewskazane jest, aby jednocześnie ćwi­czyć i aparat artykulacyjny, i oddech, i pozycję spoczynkową języka, i jesz­cze dołożyć do tego wywołanie głoski. Jest to zbyt dużo rzeczy na raz. Po­winniśmy skupić się na samym początku na wyeliminowaniu przyczyny (oczywiście, jeśli to możliwe). Bo w innym przypadku, może nawet udać się wywołać głoskę, ale niestety dalszy etap, czyli utrwalanie będzie jak walka z wiatrakami.

Reasumując, przy międzyzębowości należy skupić się na początku na ćwiczeniach usprawniających język i wargi, natomiast przy seplenieniu bocznym na odpowiednim strumieniu powietrza. Ważne, aby rodzic rów­nież otrzymał taką informację, że skupiamy się w tej chwili na danej rzeczy zgodnie z charakterem zaburzenia. Wówczas będzie mu łatwiej zrozumieć cały tok terapii i nieraz długi proces eliminowania przyczyny wady wymowy.

Do e-booka załączone są schematy artykulacyjne, które ja wykorzystuję w trakcie terapii w gabinecie. Mam nadzieję, że i u Was spełnią one taką funkcję. Przykładowy schemat znajdziecie poniżej. Możecie go wydrukować – w dowolnym formacie – (również plakatu!!!) i stosować jako schemat modelowy. W e-booku każda głoska, o której piszę ma swój schemat artykulacyjny, dodatkowo schematy z przeznaczeniem do wydruku opatrzone są informacjami o cechach głoski – ładnie będą wyglądać w formie plakatu :-).

 

 

 Spis treści e-booka:

 

  • SEPLENIENIE – ISTOTA ZABURZENIA.
  • POPULARNE DEFORMACJE.
  • PRZYCZYNY SEPLENIENIA - CZYNNOŚCI PRYMARNE.
  • SZEREG CISZĄCY.
    4.1. Charakterystyka głosek - układy artykulacyjne.
    4.2. Metodyka postępowania.
    4.2.1. Ćwiczenia celowane, usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego.
    4.2.2. „Kobra” kontra „glonojad”.
    4.2.3. Sposoby wywoływania głosek ciszących.
  • SZEREG SYCZĄCY
    5.1. Charakterystyka głosek, schematy artykulacyjne.
    5.2. Metodyka postępowania.
    5.2.1. Ćwiczenia artykulacyjne.
    5.2.2. Sposoby wywoływania głosek ciszących.
  • SZEREG SZUMIĄCY.
    6.1. Charakterystyka głosek - układy artykulacyjne.
    6.2. Metodyka postępowania.
    6.2.1. Ćwiczenia artykulacyjne.
    6.2.2. Sposoby wywoływania głosek.
  • ETAPY UTRWALANIA I AUTOMATYZACJI GŁOSEK DENTALIZOWANYCH.
    7.1. Zjawisko hiperpoprawności.
    7.2. Ćwiczenia/zabawy/gry utrwalające wymowę głosek dentalizowanych.
  • PYTANIA OD UCZESTNICZEK.
  • ANEGDOTKI I PORADY LOGOPEDYCZNE.

 

 

Autor: Sylwia Zasada

 

 

Kup e-booka

 

 

 

 

 

umów się na wizytę

Umów się na wizytę

Wybierz specjalistę, u którego chcesz się poradzić: logopeda, neurologopeda, audiolog, trener emisji głosu i oddechu, psycholog, terapeuta Elektrostymulacji Logopedycznej

Tel.: +48 881 527 414





„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

Biuro, szkolenia: +48 505 255 435

Rejestracja na terapię: +48 881 527 414

Kontakt telefoniczny w godzinach 9-15

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl