Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych– podejście interdyscyplinarne.
Odliczanie do daty zakończenia rezerwacji

Opis
Cel szkolenia: Nabycie fizjoterapeutycznego spojrzenia na zaburzenia logopedyczne. Pozyskanie umiejętności jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda. Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny.
Godziny zajęć: sobota 9:00-17:00, niedziela 9:00-13:00 (13h dydaktycznych)
Koszt szkolenia: 590.00 zł
Adres szkolenia: Centrum Żoliborz, ul. Plac Inwalidów 10, 01-552 Warszawa, (sala Dąb)
Grupa docelowa: Początkujący logopedzi, studenci logopedii, logopedzi z doświadczeniem, pragnący usystematyzować swoją wiedzę
Program szkolenia:
- Dyslalia okiem fizjoterapeuty
Część teoretyczna:
- Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
- Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
- Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? - nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
- Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
Część praktyczna:
- Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
- Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
- Jak obserwować ciało pacjenta?
Część teoretyczna
- Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
- Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
- Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
- Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
- Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
- Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
Część praktyczna
- Ocena postawy ciała.
- Ocena napięcia mięśniowego.
- Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
- Praca manualna nad torem oddechowym.
- Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
Część teoretyczna
- Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
- Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
- Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
- Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
- Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
Część praktyczna
- Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
*BONUS!
- Jeżeli starczy nam czasu :).
- Jak pracą manualną możemy wspomóc zaburzenia, które utrudniają nam terapię dyslalii: nawracający płyn w uchu, alergie i zatkany nos, problemy z zatokami, nadmierna pobudliwość pacjenta, nadwrażliwości w okolicy głowy i twarzy.
- strój sportowy, wygodny
*atlasy do anatomi (opcjonalnie)
Cel szkolenia: Nabycie fizjoterapeutycznego spojrzenia na zaburzenia logopedyczne. Pozyskanie umiejętności jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda. Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny.
Prowadzący:
mgr Klara Francuz-Matwiejczyk - fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy dwie specjalizacje. Głównie zajmuje się̨zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowo- żuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczyła się ̨ od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i połykanie oraz mowę. Postawa ciała jest w nieodłączny sposób powiązana z symetryczną pracą języka i funkcjonalną pracą stawów skroniowo- żuchwowych. Jest również terapeutą metody czaszkowo- krzyżowej oraz terapeutą i diagnostą zaburzeń Integracji Sensorycznej. Tworzy interdyscyplinarne zespoły z ortodontami, psychoterapeutami, ginekologami i lekarzami innych specjalizacji. Wraz z siostrą założyła Pracownie fizjoterapeutyczną i psychoterapeutyczną - Odcienie Kobiet w której wraz z innymi terapeutami skupiają się na holistycznym podejściu do zdrowia kobiet i dzieci.
Adres szkolenia: Warszawa