
Opis
SMURF (Strategiczna Metoda Usprawniania Realizacji Fonemów) oraz FTM (Fizjologiczna Terapia Miofunkcjonalna) - szkolenie Gdańsk
Diagnoza i terapia wad wymowy w ujęciu SMURF i FTM to nowoczesne, naukowo zweryfikowane podejścia, które pozwalają na skuteczną i indywidualnie dopasowaną interwencję logopedyczną. SMURF zapewnia kompleksowe usprawnianie realizacji fonemów, a FTM skupia się na podstawowych funkcjach orofacjalnych, które warunkują prawidłową artykulację. Oba podejścia są coraz szerzej wykorzystywane przez logopedów i neurologopedów w Polsce.
Dołącz do grona specjalistów, którzy skutecznie pomagają swoim pacjentom dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i podejściu opartemu na biomechanice i strategii klinicznej.
Najważniejsze informacje:
- Termin: 7-8-9 listopada 2025 r. (piątek – niedziela)
- Godziny: 9:00–17:00 (pt i sob), 9:00–14:00 (nd) – łącznie 24 godziny dydaktyczne
- Lokalizacja: Gdańsk
- Koszt szkolenia: 2300 zł
- Możliwość płatności w ratach - (szczegóły poniżej)
- Prowadząca: prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska
Dla kogo jest to szkolenie?
Kurs dedykowany jest specjalistom pragnącym poszerzyć swoje kompetencje w zakresie diagnozy i terapii wad wymowy:
- Logopedom
- Neurologopedom
- Ortodontom
- Fizjoterapeutom stomatologicznym
- Laryngologom
- Psychologom
- Nauczycielom wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego
- Studentom logopedii i pokrewnych kierunków
Dlaczego warto wziąć udział? Korzyści dla Ciebie i Twojej pracy:
SMURF i FTM to nowoczesne, zintegrowane podejście, które realnie wpływa na skuteczność terapii:
- Zwiększona skuteczność terapii – poznasz strategie skracające czas wywoływania głosek i utrwalania poprawnej artykulacji
- Precyzyjna diagnoza – nauczysz się analizować patomechanizmy zaburzeń i różnicować ich przyczyny
- Nowe narzędzia pracy – zdobędziesz praktyczne umiejętności w zakresie diagnozy i programowania terapii miofunkcjonalnej
- Wszechstronny wpływ terapii – dowiesz się, jak oddychanie, połykanie i parafunkcje wpływają na wymowę
- Rozwój zawodowy – wyróżnisz się na rynku dzięki znajomości SMURF i FTM – nowoczesnych metod opartych na wieloletnich badaniach
- Praktyka z prowadzącą – udział w praktycznych ćwiczeniach opartych na realnych przypadkach i badaniu uczestników
Co otrzymasz na szkoleniu?
- Zrozumienie podstaw biomechanicznych artykulacji i funkcji prymarnych
- Praktyczną umiejętność diagnozy (języka, wędzidełka, żuchwy, stawu skroniowo-żuchwowego, oddychania, połykania)
- Opanowanie strategii SMURF – procedur i metod wywoływania i utrwalania głosek
- Kompletny model FTM – diagnozy i terapii czynności prymarnych (oddychania i połykania)
- Gotowe narzędzia i ćwiczenia – do zastosowania od razu w codziennej pracy
PROGRAM SZKOLENIA:
I DZIEŃ
Wprowadzenie do SMURF, w tym FTM. Diagnoza logopedyczna
- Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe.
- Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii.
- SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja.
- Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
- Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
- Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowo-fonetyczny języka polskiego.
- Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
- Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
- Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji jednego lub kilku uczestników z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
- Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
II DZIEŃ
Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna
- FTM jako element Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów SMURF.
- Rozwój czynności prymarnych w ontogenezie.
- Model oddychania fizjologicznego.
- Transformacja połykania. O problemach nierozstrzygniętych.
- Diagnoza oddychania i połykania w aspekcie pracy języka w fazie ustnej z perspektywy logopedyczno-ortodontycznej oraz laryngologicznej. Analiza objawów i ich przyczyn.
Ćwiczenia praktyczne.
- Programowanie logopedycznej terapii w przypadku zaburzeń połykania i oddychania na tle innych czynności zespołu orofacjalnego, w tym artykulacji.
- Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka. Proste i złożone ćwiczenia warg i języka.
- Strategie wywoływania wertykalno-horyzontalnej pozycji języka.
- Etapy ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń, nauka oddychania i połykania.
Ćwiczenia praktyczne.
- Nauka pozycji wertykalno-horyzontalnej, analiza trudności i ich przezwyciężanie.
- Nauka oddychania wraz z pozycją spoczynkową języka.
- Nauka połykania
III DZIEŃ
Programowanie terapii, wywoływanie głosek w ujęciu SMURF
- Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
- Procedura a metoda i strategia.
- Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
- Wywoływanie głosek - termin metaforyczny czy dosłowny?
- Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
- Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
- Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. w tym m.in. nauka oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia.
- Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego, nosowania, mowy bezdźwięcznej, itd.
- Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.
- Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń.
- Aktywizacja głoski w większej strukturze.
- Polaryzacja głoski.
- Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.
Ćwiczenia praktyczne: wywoływanie głosek.
Przygotowanie do warsztatów:
Szkolenie ma charakter praktyczny – prosimy o zabranie:
- Lusterka (najlepiej stojącego)
- Szpatułek i rękawiczek według indywidualnych preferencji
Poznaj prowadzącą:
|
prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska - doktor habilitowany w zakresie językoznawstwa (specjalność logopedyczna), profesor UŚ, Instytut Językoznawstwa Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą zaburzeń mowy u dzieci z wadą w obrębie środkowej części twarzoczaszki, z zaburzeniami czynności prymarnych, takich jak np. oddychanie i przyjmowanie pokarmów. Prowadzi badania mowy w dyskursie zaburzonym wykorzystując ujęcie związane z lingwistyką kognitywną. Zajmuje się również patofonetyką związaną w szczególności z zaburzeniami realizacji fonemów warunkowanych konstytucjonalnie i funkcjonalnie, a także teorią i metodyką terapii dyslalii. Opracowała Strategiczną metodę usprawniania realizacji fonemów (SMURF) oraz związaną z nią Fizjologiczną terapię miofunkcjonalną (FTM), która wywodzi się z ortodoncji, a także kompleksową terapię w przypadku zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i podniebienia. |
Płatność i rejestracja:
- Koszt: 2300 zł
- Zaliczka: 500 zł płatna w ciągu 3 dni od zapisu
- Pozostała kwota: najpóźniej 14 dni przed szkoleniem
- Rejestracja późniejsza niż 14 dni przed szkoleniem: pełna kwota płatna od razu
- Raty 0%: napisz na
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Co zapewniamy:
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- Materiały dydaktyczne: (drukowane i cyfrowe)
- Serwis kawowy: kawa, herbata, ciastka
- Obiad w cenie: w pierwszym i drugim dniu szkolenia
- Akredytacja Kuratora Oświaty – możliwość finansowania ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli
Zainwestuj w nowoczesne podejście do terapii mowy i zyskaj przewagę dzięki SMURF i FTM!
Zapisz się już dziś – liczba miejsc ograniczona.
Skompletuj kolekcję e-booków z cyklu ABC początkującego logopedy!
Skorzystaj z dofinansowania na realizację szkoleń! Dowiedz się więcej: https://instytutlogopedyczny.pl/dofinansowania.html