Opóźniony rozwój mowy - co to takiego?
Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy rodzic. Młodzi rodzice często nie zdają sobie sprawy, że „coś jest nie tak” z rozwojem mowy ich dziecka. Dzieje się tak, ponieważ – mam wrażenie – przykłada się zbyt małą wagę do tej właśnie dziedziny. Podczas, gdy ogólna świadomość z zakresu rozwoju małego dziecka jest całkiem dobra, mowa jest zostawiana gdzieś w tyle.
Blog
Dźwięki naszego otoczenia.
Zagadki obrazkowo-dźwiękowe
Logopedo i Rodzicu cieszymy się, że tu jesteś. Być może szukasz wskazówek, inspiracji oraz nowych i sprawdzonych pomocy edukacyjnych i terapeutycznych. Dobrze trafiłeś! Na blogu Instytutu Edukacji Logopedycznej znajdziesz wiele naszych wskazówek.
Zastanawiasz się, jak jednocześnie rozwijać funkcje słuchowe dzieci i zapewnić im kreatywną zabawę?
W dzisiejszym wpisie chcę nawiązać jeszcze do tematyki wczesnej profilaktyki i stymulacji mowy dziecka. Ostatnio [zobacz] poruszałam kwestie działań wpływających negatywnie na rozwój mowy oraz jak i dlaczego ich unikać. Dzisiaj skupię się na pozytywnych aspektach. Opiszę garść prostych, zwyczajnych czynności, dzięki którym każdy rodzic może w łatwy sposób na co dzień wspierać mowę swojego malucha.
ODGŁOSY PRZYRODY. Zagadki obrazkowo-dźwiękowe
Co to jest?
Jest to teczka zawierająca zdjęcia świata przyrody, które odpowiadają zbiorowi dźwięków ułożonych w odpowiednich sekwencjach.
20 zagadek słuchowych jest zamieszczonych na płycie CD, każda zagadka to trzy kolejne dźwięki o podobnej tematyce. Nagrania są realistycznymi odgłosami świata natury, nie ma odgłosów tworzonych elektronicznie, co znacznie podnosi poziom tej pomocy.
Dziś zaprezentuję drugą porcję subiektywnie wybranych aspektów stymulowania mowy i unikania jej zaburzeń we wczesnym dzieciństwie.
"Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja" –
recenzja książki Miry Rządzkiej
W ostatnich latach obserwujemy coraz szersze rozpowszechnienie działań z zakresu wczesnej interwencji logopedycznej. Wiele naszych pacjentów trafia do gabinetów logopedycznych i neurologopedycznych z zaburzeniami, których skutki można było zminimalizować lub całkowicie ich uniknąć przy wczesnym wykryciu przyczyny.
Obecnie u małych dzieci spotykamy naprawdę dużo wad wymowy oraz innych zaburzeń rozwoju mowy, np. opóźnień. Jako logopeda, bardzo bym chciała, żeby młodzi rodzice mieli coraz większą świadomość, co do tego, czym pomóc w rozwoju mowy ich dzieci, a co wręcz może zaszkodzić temu rozwojowi. Tzw. „wczesna profilaktyka logopedyczna” jest równie ważna jak dbanie o inne sfery prawidłowego rozwoju i zdrowia malucha.
Dlaczego: „Oddech to podstawa!”? W jaki sposób oddech wpływa na procesy zachodzące w organizmie ludzkim? Jak uczestniczy w procesie głosotwórczym? Dlaczego jest ważny dla funkcji poznawczych i emocji? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym tekście.
Świat opowiadany.
Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia
Czas społecznej kwarantanny staje się dla wielu osób okazją do porządkowania czy nabywania nowych pomocy terapeutycznych. Dlatego chciałabym dziś podzielić się pierwszymi refleksjami po otwarciu paczki, która do mnie dotarła.
Ponieważ nie w każdym przedszkolu pracuje logopeda, a nawet, jeśli pracuje – to często ma za mało godzin – byłoby idealnie, gdyby nauczyciele mieli podstawową wiedzę nt. rozwoju mowy. Mogliby wówczas wychwycić nieprawidłowości i pokierować dziecko po specjalistyczną pomoc.
Krok po kroku. Jak rozwijać mowę dziecka
„Jak rozwijać i stymulować mowę mojego dziecka?” To pytane zadaje sobie (lub logopedzie) wielu zaniepokojonych rodziców. Dostrzeżenie problemów czy opóźnień rozwoju mowy dziecka jest bardzo ważne. Nie należy zwlekać z udzieleniem dziecku wsparcia i wdrożeniem stymulujących działań.
Jeszcze kilka słów o mutyzmie wybiórczym, czyli jak postępować z dzieckiem z MW?
Diagnoza mutyzmu wybiórczego często jest dla rodziców szokiem. Zwykle pierwszy raz słyszą w ogóle o takim zaburzeniu, stąd bezradność - co to jest? co z tym robić? do kogo się zwrócić? jak pomóc dziecku?
„Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj”
Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych
„Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj”, to książka z ćwiczeniami logopedycznymi przeznaczonymi dla dzieci.
Na materiał składa się kilkanaście ćwiczeń oddechowych oraz około dwudziestu ćwiczeń artykulacyjnych.
Kiedy dziecko milczy, jak zaklęte.... czyli, co to jest mutyzm wybiórczy?
Zaburzenie mowy zwane mutyzmem wybiórczym jest jednym z tych logopedycznych zagadnień, które bardzo mnie fascynują.
Jest zagadkowe i mimo że w teorii wiemy o nim sporo: