Autor: Monika Wrzos, neurologopeda
Tej jesieni kolejnym tematem moich spotkań z przedszkolakami będzie wąż, a jedną z pomocy wykorzystywanych podczas pracy jest gra planszowa, którą dostosuję do indywidualnych potrzeb dzieci biorących udział w zajęciach.
Celem zabawy jest ćwiczenie dowolnych sprawności językowych, artykulacyjnych czy ruchowych. Mogą ją wykorzystać zarówno terapeuci, jak też rodzice, chcący urozmaicić ćwiczenia logopedyczne w domu. Gra może być przydatna zarówno podczas zajęć indywidualnych, jak i grupowych oraz modyfikowana tak, aby w toku jej realizacji wykorzystywać dowolne pomoce.
Na planszy, za którą posłużył mi tył bloku rysunkowego, znajduje się długi, pasiasty gad, wyklejony z kolorowego papieru.
Wygląd węża jest zainspirowany bardzo lubianą przez dzieci zabawą, która została opisana na blogu Logopedia Praktyczna tutaj.
Wąż na mojej planszy jest z mniejszych elementów, bo jest to podyktowane wielkością stolików, przy których pracuję w przedszkolach, ale można też posłużyć się gotowym szablonem i układać węża na dużym stole lub dywanie np. podczas zajęć grupowych.
Jak grać?
Dzieci rzucają kostką i poruszają się po polach, które stanowią kolorowe segmenty węża. Każdy kolor oznacza realizację zadania z innej kategorii, dowolnie dopasowanych do potrzeb dzieci biorących udział w zabawie.
Przed rozpoczęciem gry trzeba wytłumaczyć, który kolor będzie odpowiadał konkretnym ćwiczeniom oraz powiedzieć na czym będą one polegały.
Przykładowe zabawy z gadem:
Zadaniem dziecka jest powtórzenie rytmu, który powstał dzięki potrząsaniu wypełnionym grochem wężem grzechotnikiem, wykonanym z rolek po ręcznikach papierowych. Dziecko może wyklaskać lub wytupać rytm albo powtórzyć melodię grzechotnika samodzielnie nim manipulując. Nie jest to łatwe zadanie, bo grzechotnik jest długi i trzeba umiejętnie nim poruszyć, aby wydał odpowiedni dźwięk.
Zadaniem dziecka jest odnalezienie węża, który pasuje do zaprezentowanego przez logopedę układu rytmicznego. Kolorowe węże są wycięte z pianki PCV i ozdobione rytmicznymi wzorami za pomocą zwykłego cienkopisu.
Zadaniem dziecka jest zaprezentowanie rytmu, zilustrowanego na wylosowanym pasku z wężami. Może zrealizować zadanie w umówiony sposób, tupiąc, klaszcząc, stukając, albo wypowiadając krótko ćwiczoną głoskę w izolacji.
Z pomocą pacynek i trzymanych jednocześnie w garści grzechotek logopeda demonstruje różnorodne dźwięki. Zadaniem dziecka jest zapamiętać w jaki sposób grzechoczą poszczególne gady i z zamkniętymi oczami odgadnąć, który z nich zagrzechotał w kolejnych rundach.
Wykorzystałam tu elementy „Pamięci dźwiękowej” firmy Aleksander, ale możecie wrzucić dowolne grzechoczące elementy do małego pudełka np. po farbach czy kremie i efekt będzie ten sam.
Pacynki, których używam w tej zabawie pochodzą ze strony https://mrprintables.com/snake-finger-puppets/
Dziecko dmucha na spiralnego węża, który tańczy pod wpływem strumienia powietrza. Przy ćwiczeniu zwracamy uwagę, aby powietrze było nabierane prawidłowo, a faza wydechu wydłużała się, pamiętając jednak o tym, aby dziecko nie pozbywało się powietrza zapasowego.
Do wykonania węża posłużył mi szablon ze strony http://www.minieco.co.uk/cut-colour-spiral-paper-snake/, który wydrukowałam na kolorowym papierze, zalaminowałam cienką folią, odpowiednio wycięłam i przyczepiłam nitkę.
Zabawa oddechowa typu wdech-wydech. Za pomocą powietrza wdychanego przez słomkę dziecko przenosi kolorowe zygzaki lub inne elementy na szablony węży wycięte z papieru lub pianki PCV.
Dziecko losuje ćwiczenie, które może być sformułowane tak, aby język udawał węża np:
Dzieci losują obrazki z wężem, na ich odwrocie za pomocą masy mocującej zostały przymocowane obrazki z ćwiczonymi głoskami. Zadanie polega na poprawnym nazwaniu obrazka, odgadnięciu, w którym miejscu jest ćwiczona głoska, podzielenie na sylaby itp...
Powtarzanie wyrazów, wyrażeń lub trudnych zdań będzie znacznie przyjemniejsze jeśli będzie nam towarzyszyć pacynka, np. taka wykonana z papieru.
Osobom, które lubią szyć i znajdą zbędną skarpetkę może przypadnie do gustu podobna zabawka, wykonana i przedstawiona przez Agnieszkę Zielińską na naszym fanepage:
https://www.facebook.com/pg/InstytutEdukacjiLogopedycznej/videos/?ref=page_internal
Celem gry jest wykonywanie ćwiczeń przy okazji dobrej zabawy. Na planszy nie ma startu ani mety i nikt nie wygrywa, jednak za każde za dobrze wykonane zadanie dziecko może kolorować kolejne segmenty kolorowanki przedstawiającej węża.
Logopedzi ćwiczący z dzieckiem na zajęciach mogą wkleić kolorowankę do zeszytu dziecka i dołączyć krótką instrukcję, aby posłużyła w domu za podobną grę. Rodzice mogą wykorzystać do zabawy ćwiczenia i wyrazy zadawane wcześniej przez terapeutę.
Grę można wykonać z większej ilości kolorów i losować zadania z kolorowych pudełek. Zamiast kolorowanki, jako element motywacyjny, można wykorzystać wycięte z tektury elementy węża lub nakrętki po napojach i podczas gry walczyć o ułożenie jak najdłuższego gada. Można zabrać na zajęcia tylko planszę i zadania wymyślać na bieżąco;-)
Jest to tylko inspiracja do realizacji zajęć logopedycznych na temat węża.
Pomysłów na pracę z tą grą może być mnóstwo i z pewnością znajdziecie wiele własnych, dlatego jeżeli wykorzystacie tę zabawę podczas zajęć z dziećmi, podzielcie się z nami swoimi rozwiązaniami, dajcie znać czy udało się nam zainspirować.
Sprawdź, jak wyglądają nasze inspiracje!