
Opis
Termin: 18-19-20 lipca 2025 r.
Godziny zajęć: piątek 9:00-17:00 sobota 09:00-17:00, niedziela 09:00-14:00 (24 h dydaktyczne)
Koszt szkolenia: 1 800 zł
Adres szkolenia: Centrum Szkoleniowo-Konferencyjne BUSINESSROOM
ul.T. Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa
Grupa docelowa: Logopedzi, studenci logopedii
PROGRAM SZKOLENIA:
I DZIEŃ
Wprowadzenie do SMURF, w tym FTM. Diagnoza logopedyczna
- Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe.
- Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii.
- SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja.
- Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
- Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
- Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowo-fonetyczny języka polskiego.
- Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów.
- Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
- Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji jednego lub kilku uczestników z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
- Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
II DZIEŃ
Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna
- FTM jako element Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów SMURF.
- Rozwój czynności prymarnych w ontogenezie.
- Model oddychania fizjologicznego.
- Transformacja połykania. O problemach nierozstrzygniętych.
- Diagnoza oddychania i połykania w aspekcie pracy języka w fazie ustnej z perspektywy logopedyczno-ortodontycznej oraz laryngologicznej. Analiza objawów i ich przyczyn.
Ćwiczenia praktyczne.
- Programowanie logopedycznej terapii w przypadku zaburzeń połykania i oddychania na tle innych czynności zespołu orofacjalnego, w tym artykulacji.
- Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka. Proste i złożone ćwiczenia warg i języka.
- Strategie wywoływania wertykalno-horyzontalnej pozycji języka.
- Etapy ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń, nauka oddychania i połykania.
Ćwiczenia praktyczne.
- Nauka pozycji wertykalno-horyzontalnej, analiza trudności i ich przezwyciężanie.
- Nauka oddychania wraz z pozycją spoczynkową języka.
- Nauka połykania
III DZIEŃ
Programowanie terapii, wywoływanie głosek w ujęciu SMURF
- Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego.
- Procedura a metoda i strategia.
- Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
- Wywoływanie głosek - termin metaforyczny czy dosłowny?
- Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
- Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów.
- Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. w tym m.in. nauka oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia.
- Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego, nosowania, mowy bezdźwięcznej, itd.
- Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.
- Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń.
- Aktywizacja głoski w większej strukturze.
- Polaryzacja głoski.
- Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.
Ćwiczenia praktyczne: wywoływanie głosek.
Uczestnicy proszeni są o zabranie ze sobą lusterka (najlepiej stojącego), szpatułek i rękawiczek (organizator również je zapewni, ale ze względu na indywidualne preferencje oraz możliwość wystąpienia reakcji alergicznej sugerujemy przywiezienie własnych).
Prowadząca:
prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska, doktor habilitowany w zakresie językoznawstwa (specjalność logopedyczna), profesor UŚ, Instytut Językoznawstwa Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą zaburzeń mowy u dzieci z wadą w obrębie środkowej części twarzoczaszki, z zaburzeniami czynności prymarnych, takich jak np. oddychanie i przyjmowanie pokarmów. Prowadzi badania mowy w dyskursie zaburzonym wykorzystując ujęcie związane z lingwistyką kognitywną. Zajmuje się również patofonetyką związaną w szczególności z zaburzeniami realizacji fonemów warunkowanych konstytucjonalnie i funkcjonalnie, a także teorią i metodyką terapii dyslalii. Opracowała Strategiczną metodę usprawniania realizacji fonemów (SMURF) oraz związaną z nią Fizjologiczną terapię miofunkcjonalną (FTM), która wywodzi się z ortodoncji, a także kompleksową terapię w przypadku zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i podniebienia.
Informacje organizacyjne:
CERTYFIKAT tak wydany na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004 r. w sprawie Rejestru Instytucji Szkoleniowych |
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE Tak |
ZALICZKA 400 zł |
WPŁATA pozostałą część opłaty należy uiścić 14 dni przed szkoleniem w przypadku dokonywania zapisu w terminie krótszym niż 14 dni przed szkoleniem, prosimy o opłacenie od razu całej kwoty |
MOŻLIWOŚĆ PŁATNOŚCI W RATACH 0% Tak |
SERWIS KAWOWY tak - kawa, herbata, ciastka |
OBIAD WLICZONY W CENĘ tak - w pierwszym i drugim dniu szkolenia |
AKREDYTACJA KURATORA OŚWIATY tak możliwość finansowania szkolenia ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli |
KONTAKT W DNIU SZKOLENIA wyłącznie telefoniczny |
Skompletuj kolekcję e-booków z cyklu ABC początkującego logopedy!
Skorzystaj z dofinansowania na realizację szkoleń! Dowiedz się więcej: https://instytutlogopedyczny.pl/dofinansowania.html