Tematyka szkoleń dla Rady Pedagogicznej

Kliknij w interesujący Cię tytuł, aby wyświetlić program szkolenia!


  • Bajki terapeutyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

    1. Bajka i jej rola w wychowaniu dziecka.

    2. Terapeutyczna i diagnostyczna moc bajek.

    3. Metody doboru bajek dla danej grupy dzieci.

    4. Sposoby na tworzenie własnych bajek.


  • Bajkoterapia – sposoby zaspokajania emocji i rozwiązywania sytuacji trudnych.

    1. Możliwości wykorzystania bajkoterapii do regulacji emocji dziecka - oddziaływanie na normalizację wstydu, strachu, gniewu.

    2. Metodyka doboru bajek do problemu terapeutycznego i indywidualnej sytuacji dziecka.

    3. Praktyczne zastosowanie bajkoterapii w kontekście terapeutycznym - metody wspierające w bajkoterapii.


  • Diagnoza i terapia przez zabawę – warsztat pracy nauczyciela przedszkola.

    1. Rodzaje zabaw i ich znaczenie w rozwoju małego dziecka.

    2. Rola zabaw w diagnozie i terapii pedagogicznej.

    3. Propozycje zabaw terapeutycznych.


  • Emocje w przedszkolu

    1. Dziecko z całościowymi zaburzeniami rozwoju - Zespół Aspergera.

    2. Sposoby radzenia sobie z agresją w przedszkolu.

    3. Dziecko z trudnościami adaptacyjnymi.

    4. Dziecko zdolne.

    5. Dziecko z nadpobudliwością ruchową.


  • Jak rozwijać kreatywność, samodzielność i pomysłowość u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym?

    1. Fazy rozwoju dziecka od drugiego roku życia oraz charakterystyczne dla nich zachowania dzieci.

    2. Kryzysy zachowań i sposoby radzenia sobie z nimi.

    3. Propozycje różnorodnych zabaw dla małych dzieci oraz w wieku przedszkolnym.


  • Matematyka na poważnie i na wesoło - czyli zabawy, zajęcia i metody wprowadzające dzieci w wieku przedszkolnym w świat matematyki.

    1. Trochę psychologii na temat rozwoju dziecka i jego wpływu na przyswajanie pojęć matematycznych.

    2. Metody pozwalające na prowadzenie ciekawych zabaw matematycznych: Dziecięca matematyka E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Dar Zabawy F. Froebla; Matematyka na start A. Kornackiej.

    3. Propozycje zabaw, zajęć, scenariuszy do wykorzystania w codziennych sytuacjach edukacyjno- matematycznych.


  • Metoda Dobrego Startu – założenia oddziaływania, przebieg zajęć

    1. Charakterystyka Metody Dobrego Startu w aspekcie dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym.

    2. Różne propozycje publikacji MDS - Piosenki do rysowania, Od wierszyka do rysunku, Od piosenki do literki, Od wierszyka do literki, Od wierszyka do figury geometrycznej.

    3. Rola MDS w rozwijaniu kompetencji i komunikacji językowej dziecka.

    4. MDS we wspomaganiu rozwoju dziecka oraz oddziaływań profilaktycznych.


  • Nauka przez zabawę - kreatywne wykorzystanie gier i zabaw.

    1. Rola pedagogiki zabawy w realizacji podstawy programowej.

    2. Zabawy budujące dobry klimat w grupie: na poznanie, integracyjne, z chustą animacyjną, przy muzyce.

    3. Tańce integracyjne.

    4. Wykorzystanie zabaw w procesie dydaktyczno-wychowawczym.


  • Praca z dzieckiem o specyficznych potrzebach edukacyjnych

    1. Zasady planowania pracy indywidualnej z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

    2. Indywidualizacja a praca indywidualna.

    3. Zasady pracy z dzieckiem oraz rodzicami.

    4. Niepokoje nauczyciela związanymi z rozpoznaniem i pracą terapeutyczną z dzieckiem ze spektrum autyzmu lub zespołem Aspergera.

    5. Zabawy przeciw agresji - tworzenie dobrego klimatu w grupie.


  • Stymulowanie rozwoju dzieci poprzez gry i zabawy plastyczne, rytmiczne i słowne.

    1. Etapy rozwoju dzieci i przejawy aktywności.

    2. Warsztaty - gry i zabawy plastyczne, rytmiczne i słowne.

    3. Wpływ podejmowanych działań na rozwój uczniów.


  • Preorientacja zawodowa w przedszkolu - zasady organizacji

    1. Poznanie siebie.

    2. Świat zawodów i rynek pracy.

    3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.

    4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji.


  • Zabawy terapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym

    1. Rodzaje zabaw i ich znaczenie w rozwoju małego dziecka.

    2. Rola zabaw w diagnozie i terapii pedagogicznej.

    3. Propozycje zabaw terapeutycznych.


  • Metody stymulowania rozwoju dzieci w wieku do 3 lat

    1. Różnice indywidualne w rozwoju psychoruchowym dzieci w wieku do lat 3 - problemy adaptacyjne. 

    2. Jak wspierać maluchy w kształtowaniu własnego "ja" i pomagać im poznawać otoczenie.

    3. Dziecięca zabawa procesem intensywnego uczenia się.

    4. Zabawy dzieci - konkretne przykłady zajęć z maluchami.

    5. Stymulowanie aktywności ruchowej muzyką i śpiewem.


  • O przewadze klocków nad Internetem! Perspektywa psychologiczna

    1. Klocki i Internet jako przedmiot doświadczeń dziecka.

    2. Znaczenie zabawy klockami i Internetem w rozwoju  poznawczym, intelektualnym, emocjonalnym i społecznym  dziecka.

    3. Atrakcyjność klocków i Internetu.

    4. Zagrożenia wynikające z zabawy klockami i Internetem.


  • Wpływy medialne - szanse i zagrożenia

    1. Cechy medialnego obrazu świata.

    2. Co prezentują media: „rzeczywistość obrazu” czy ”obraz rzeczywistości”.

    3. Wpływ mediów na świadomość i osobowość odbiorców:

                    funkcje mediów

                    rodzaje wpływów medialnych

                    potencjalne obszary oddziaływań medialnych (poznawczy, emocjonalny i behawioralny)

                    socjotechniki manipulacyjne stosowane w mediach

                    medialny świat iluzji-szansa czy zagrożenie?

    4. Komu i dlaczego zagraża IAD? czyli o istocie netoholizmu.

                   źródła atrakcyjności Internetu

                   kto jest najbardziej narażony na uzależnienie od Internetu czy                         komputera

                   objawy uzależnienia

                   fazy uzależnienia

                   skutki uzależnienia.

    5. Rodzaje gier komputerowych czyli o potędze RPG.

    6. Działania informacyjne, edukacyjne i alternatywne jako formy szkolnych programów profilaktycznych odpierających presje medialną.


  • Wspieranie rozwoju ucznia z trudnościami w uczeniu się. Okolice nauki. Osobowość i temperament, a zdolności

    1. Inteligencja emocjonalna i społeczna, przełożenie na praktykę szkolą (placówki).

    2. Pięcioczynnikowy model osobowości „Wielka piątka” w zastosowaniu na gruncie pedagogicznym.

    3. Temperament w szkolnej ławce:

    a) temperament, a inteligencja

    b) podstawowe cechy temperamentalne- energetyczny i czasowy wymiar temperamentu

    c) introwersja i ekstrawersja- wymiary najbardziej różniące ludzi między sobą

    d) ekstrawertyk i introwertyk w szkole. Jak rozpoznać ich w szkole

    e) typy temperamentalne wg. F. Littauer

    4. Pięć rodzajów nadpobudliwości

    5. Dlaczego niektóre dzieci zawsze uczą się najlepiej, a inne zawsze źle? 

    6. Błędy percepcji wpływające na szacowanie i ocenianie

    7. Trudności w uczeniu się jako źródło wykluczenia i marginalizacji

    a) koncepcja H. Rotha

    b) teoria socjolingwistyczna B. Bernsteina

    c) teoria reprodukcji kulturowej P. Bourdieu

    d) trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego E. Lemerta.


  • Wspieranie rozwoju ucznia z trudnościami w uczeniu się

    1. Jak wybrane techniki efektywnej nauki stymulują rozwój dzieci z obniżonymi  możliwościami poznawczymi.

    2. Strategie postępowania z dziećmi o obniżonych możliwościach poznawczych.

    3. Indywidualizacja w procesie nauczania/wychowania.

    4. Analizy osobowości – wybrane klasyfikacje typów uczniów.

    5. Nauczanie polisensoryczne.

    6. Przyjęte cele, a sposób i efektywność uczenia się.

    7. Jak się uczyć - rady praktyczne.

    8. Strategie pracy z uczniami o obniżonych możliwościach poznawczych.

    9. Siedem sposobów wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

    10. Dieta dla mózgu.


  • Jak uczyć i wychowywać dziecko z zaburzeniami zachowania

    1. Problematyka zachowań destrukcyjnych i trudnych wychowawczo.

    2. Przyczyny trudności wychowawczych (wewnętrzne i środowiskowe), Specyfika zaburzeń opozycyjno-buntowniczych i zaburzeń w procesie socjalizacji.

    3. Czynniki wynikające z dysfunkcjonalności rodziny, trudności edukacyjnych i zaburzeń rozwojowych jako źródeł problemów wychowawczych

    4. Metody korygowania zaburzonych zachowań i projektowania pracy wychowawczej z trudnymi uczniami. Interwencje na poziomie czynników mających źródło w dziecku, na poziomie interakcji nauczyciel-uczeń oraz szkoły.

    5. Wpływ postawy nauczyciela-wychowawcy na zachowania destrukcyjne


  • Behawioralne i emocjonalne zaburzenia dzieci i młodzieży. Przyczyny, kryteria problemów behawioralnych i emocjonalnych (PBE)

    1. Nauka i zachowanie uczniów z PBE.

    2. Cele i funkcje zachowań destrukcyjnych.

    3. Problemy emocjonalne i behawioralne uczniów trudnych.

    4. Metody korygowania zaburzonych zachowań.

    5. Postawa oraz umiejętności nauczyciela w pracy z osobami o zaburzeniach zachowania.

    6. Mechanizmy i role grupowe.

    7. Komunikacja z rodzicami dzieci z PBE.

    8. Mechanizmy funkcjonalnego przystosowania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i zestawienie osiowych objawów ucznia funkcjonującego w danej roli z pożądanym działaniem nauczyciela.

    9. Dysfunkcje rozwojowe jako przyczyny trudnych zachowań (FAS, ADHD, Zespół Aspergera).


  • Agresja i przemoc szkolna

    Agresja i przemoc szkolna

    1. Agresja- definicje, przyczyny, rodzaje.

    2. Agresja na różnych poziomach rozwojowych.

    3. Przemoc szkolna- cechy charakterystyczne.

    4. Wpływ środowiska rodzinnego szkoły oraz grupy rówieśniczej na zachowania agresywne.

    5. Wpływ szkoły- czynniki organizacyjne i wynikające z relacji nauczyciel - uczeń.

    6. Profil osób biorących udział w prześladowaniach.

    7. Mechanizm stawania się sprawca przemocy. Konsekwencje ponoszone przez sprawców.

    8. Interwencja w sytuacji „gorącej agresji”.

    9. Wspieranie rozwoju moralnego. Poziomy wnioskowania moralnego, jako metoda korygowania zachowań agresywnych.


  • Zachowania opozycyjno-buntownicze. Zaburzenia zachowania

    1. Zaburzenia opozycyjno -buntownicze i poważne zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. Wybrane kryteria diagnostyczne.

    2. Interwencja wychowawcza, metody korygowania zaburzonych zachowań. Techniki modyfikacji zachowania.

    3. Postawa nauczyciela-wychowawcy, jako jeden z czynników profilaktyki oraz i korygowania zachowań destrukcyjnych.

    4. Praktyczne kształtowanie umiejętności społecznych i życiowych wychowanków,

    5. Głębokie zaburzenia emocjonalne. Działania korekcyjne nauczyciela- wychowawcy

    6. Zestawienie ról w grupie wychowawczej. Mechanizmy grupowe.

    7. Zniekształcenia poznawcze w wybranych grupach zaburzeń.

    8. Sześć kroków uczenia się umiejętności społecznych.


  • Klasa jako grupa a oddziaływania wychowawcze

    1. Klasa szkolna jako grupa.

    2. Budowanie relacji nauczyciel –uczeń.

    3. Relacja szkoła –rodzina.

    4. Praca wychowawcza z klasą –metody pracy w grupie.

    5. Diagnoza grupy - przykładowa karta diagnozy.

    6. Kto i kiedy radzi sobie z dyscyplina w klasie? Przykładowe techniki behawioralno- komunikacyjne.

    7. Aspekty zarządzania klasą i jej kontroli.

    8. Mechanizmy grupowe w klasie. Techniki modyfikacji zachowania.

    9. Społeczny wymiar sytuacji szkolnej – kierowanie zespołem klasowym.


  • Praca z uczniem z rodziny dysfunkcjonalnej i zmarginalizowanej

    1. Praca z rodziną dysfunkcyjną i zmarginalizowaną.

    2. Konsekwencje dysfunkcji dla dorosłych członków rodziny oraz dzieci.

    3. Funkcjonalne mechanizmy przystosowawcze dzieci z rodzin z problemem uzależnień.

    4. Przemoc w rodzinie i jej konsekwencje.

    5. Strategie pracy nauczyciela- wychowawcy.


  • ADHD w teorii i praktyce

    1. Pięć rodzajów nadpobudliwości

    2. Przyczyny i objawy zespołu hiperkinetycznego.

    3. Objawy specyficzne związane z wiekiem, płcią oraz uwarunkowaniami środowiskowymi:

    4. ADHD „wzmacnianie” przez dysfunkcje rodzinne.

    5. Metody edukacyjne i wychowawcze dostosowane do specyfiki ADHD.

    6. Dziecko nadruchliwe w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.

    7. Dorośli z ADHD –być może rodzice naszych wychowanków.

    8. Metody pracy z rodzicami dzieci z ADHD.

    9. Podstawowe wiadomości o metodach pracy z grupą, w której funkcjonuje dziecko z zespołem hiperkinetycznym.

    10. Rady dla nauczycieli i wychowawców w zakresie nauczania i wychowania

    11. Perspektywy życia z ADHD.

  • Praca z uczniem z zespołem FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy)

    1. Płodowy Zespół Alkoholowy - przyczyny, objawy.

    2. Specyfika osobowości osób z zespołem FAS.

    3. Opieka nad dzieckiem z FAS.

    4. Zaburzenia pierwotne i wtórne.

    5. Nauczanie „FAS- trygowanych” dzieci.

    6. Nastolatki z FAS.

    7. Współpraca z rodzinami.

    8. Trudności osobiste rodziców, opiekunów i wychowawców –jak sobie z nimi radzić?


  • Wybrane dysfunkcje rozwojowe (ADHD, Zespół Aspergera, FAS)

    1. Problematyka ukrytej niepełnosprawności –ogólne omówienie problematyki zajęć.

    2. Współpraca z rodzinami dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.

    3. ADHD czyli praca z dzieckiem „bardziej”. Objawy osiowe, podtypy. Funkcjonowanie szkolne

    4. Zespół Aspergera –geniusz może być nienormalnością.

    5. Strategie wspierania w zakresie zaburzeń komunikacji, zaburzeń społecznych z zachowania.

    6. FAS –Płodowy Zespół Alkoholowy.

    7. Specyfika funkcjonowania dziecka oraz nastolatka z zaburzeniami poalkoholowymi, wskazania dla i opiekunów.


  • Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży

    1. Edukacja emocjonalna.

    2. Przyczyny, objawy zaburzeń emocjonalnych.

    3. Znaczenie problematyki rozwoju emocjonalnego w praktyce dydaktyczno- wychowawczej.

    4. Przyczyny, objawy zaburzeń emocjonalnych.

    5. Głębokie zburzenia emocjonalne. Działania korekcyjne nauczyciela.

    6. Metody pracy dziećmi i młodzieżą prezentującymi zaburzenia.


  • Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole masowej

    1. Specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w szkole masowej- studium przypadku

    2. Zasady nauczania włączającego. Indywidualizacja nauczania

    3. Metody, formy pracy z dzieckiem upośledzonym w klasie szkolnej.

    4. Środki i pomoce dydaktyczne, jako wsparcie dla nauczyciela w realizacji podstawy programowej, dobór materiałów, treści dydaktycznych, ocenianie i dostosowanie wymagań (prezentacja wybranych)

    5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, jako wsparcie w rozwoju poznawczym, społecznym, emocjonalnym.

    6. Elementy pracy wychowawczej:

    - integracja z klasą,

    - nauka umiejętności społecznych,

    - motywowanie do nauki, pokonywanie trudności,

    - identyfikacja i rozwój potencjałów oraz umiejętności pozaintelektualnych,

    7. Współpraca z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

    8. Nauczyciel w nauczaniu włączającym - dydaktyk i wychowawca.


  • Wspomaganie rozwoju ucznia z trudnościami w uczeniu się. Praktyczna pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży z trudnościami szkolnymi

    1. Niepowodzenia szkolne –przyczyny, przejawy, metody korekcyjne.

    2. Pojęcie „nieharmonijny rozwój” – definicja, znaczenie dla wszystkich uczestników procesu dydaktyko-wychowawczego.

    3. Analiza osobowości uczniów.

    4. Różnorodność w nauczaniu zindywidualizowanym.

    5. Diagnoza funkcjonalna –wsparcie dla nauczyciela-wychowawcy.

    6. Strategie pracy z dzieckiem o niskich możliwościach poznawczych.

    7. Bezradność intelektualna w szkole.

    8. Jak rozmawiać z dziećmi o ich trudnościach szkolnych? Umiejętności terapeutyczne nauczyciela.

    9. Czynniki związane z organizacja nauczania, które wpływają na motywację wg M. Dembo.

    10. Jak uczyć się skuteczniej? Rady i sugestie dla uczniów i nauczycieli.

    11. Trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia.


  • Diagnoza typów uczniów. Jak efektywnie pracować z klasą będącą zbiorem indywidualności o różnych możliwościach i preferencjach.

    1. Wybrane typologie postaw uczniowskich- informacje ogólne.

    2. Strategie uczenia się: myślenie, odczuwanie, działania, kooperacja.

    3. Typy uczniów: analityczny, emocjonalny, działający, współpracujący.

    4. Wspieranie mocnych, korygowanie słabych stron poszczególnych typów w pracy dydaktyczno- wychowawczej.

    5. Tworzenie profilu klasy.

    6. Wskazówki metodyczne do pracy z poszczególnymi typami uczniów.

    7. Wpływ postaw oraz strategii oddziaływań nauczycieli na efektywną pracę uczniów.

    8. Dodatkowe kryteria klasyfikacji: twórczość i pracowitość (pilność).

    9. Uczeń- zwycięzca, zadaniowiec, oryginał, przegrywający.

    10. Wybrane testy diagnozujące style uczenia się, pracy, myślenia.


  • Zaburzenia koncentracji u dzieci i młodzieży

    1. Zaburzenia koncentracji jako objaw osiowy ADHD/ ADD.

    2. Wskaźniki diagnostyczne z obszaru zaburzeń koncentracji.

    3. Rodzaje nadpobudliwości.

    4. Lista zachowań sugerujących obecność zespołu zakłóceń uwagi.

    5. Zaburzenia koncentracji w szkole. Organizacja nauki szkolnej- wybrane interwencje w pracy z dzieckiem z zaburzeniami koncentracji i uwagi.

    6. Warunki do pracy w koncentracji.

    7. Koncentracja a fizjologia, środowisko, nastawienie umysłu.

    8. Techniki i ćwiczenia wspomagające koncentrację.


  • Stres dobry i zły. Jak uczyć uczniów konstruktywnych metod radzenia sobie ze stresem

    1. Stres jako reakcja obronna organizmu.

    2. Stres dobry czy zły – jak go rozpoznać i nim zarządzać.

    3. Jak wydobyć profity ze stresu.

    4. Emocjonalne i behawioralne konsekwencje stresu.

    5. Osiem cech decydujących o zdrowiu (psychoneuroimmunologia).

    6. Psychologiczne techniki redukcji poziomu stresu dla starszych i młodszych.

    7. Metody relaksacyjne dla starszych i młodszych (przykładowe techniki relaksacyjne i oddechowe).

    8. Trudności szkolne jako źródło problemów wychowawczych


  • Zasoby i kompetencje osobiste osób wspierających rozwój

    1. Skutki zaniedbania własnego rozwoju wg A. Maslowa. Kryteria dojrzałej osobowości.

    2. Idea „opiekuna spolegliwego” Tadeusza Kotarbińskiego.

    3. Osobiste kompetencje emocjonalne- stopień radzenia sobie z sobą.

    4. Społeczne kompetencje osobiste- stopień radzenia sobie z innymi.

    5. Rola emocji i inteligencji emocjonalnej.

    6. Kompetencje osobiste i społeczne - koszty braku

    7. Wybrane zasoby osobiste  i ich znaczenie dla pracy osoby wspierającej rozwój:

    - optymizm, jako styl wyjaśniania zdarzeń życiowych

    - poczucie skuteczności i sprawczości

    - samoocena i poczucie wartości własnej

    - poczucie koherencji


  • Autyzm – co nauczyciel przedszkola wiedzieć powinien?

    1. Autyzm – charakterystyka objawów w sferze emocji, komunikacji i funkcjonowania społecznego.

    2. Rozwój kluczowych umiejętności – analiza porównawcza.

    3. Rodzina dziecka z autyzmem.

    4. Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem – zajęcia indywidualne i grupowe.


  • Uczeń z autystycznym spektrum zachowań w szkole masowej

    1. Autystyczne spektrum zachowań – specyfika zaburzenia:

    - wyzwania komunikacyjne

    - wyzwania społeczne

    - wyzwania emocjonalne.

    2. Uczeń z autystycznym spektrum zachowań w szkole:

    - prawo oświatowe  a uczeń z zespołem Aspergera

    - strategie pomocy na lekcji

    - „trudni” rówieśnicy

    3. Metody, strategie, pomoce dydaktyczne na zajęciach indywidualnych i grupowych.

    5. Metody edukacyjne i wychowawcze dostosowane do specyfiki ADHD.

    6. Dziecko nadruchliwe w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.

    7. Dorośli z ADHD –być może rodzice naszych wychowanków.

    8. Metody pracy z rodzicami dzieci z ADHD.

    9. Podstawowe wiadomości o metodach pracy z grupą, w której funkcjonuje dziecko z zespołem hiperkinetycznym.

    10. Rady dla nauczycieli i wychowawców w zakresie nauczania i wychowania

    11. Perspektywy życia z ADHD.


  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu – zagadnienia diagnozy i terapii

    Szkolenie dla specjalistów poradni PP

    1. Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu.

    2. Diagnoza dziecka z autyzmem – przegląd metod diagnostycznych, omówienie.

    3. Wybrane metody terapeutyczne.

    4. Współpraca z rodzicami dzieci z ASD.


  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu – terapia w nurcie rozwojowym

    Szkolenie dla specjalistów poradni PP

    1. Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu.

    2. Pierwsze spotkanie z dzieckiem.

    3. Terapia dzieci z ASD – metody, techniki – prezentacja, instruktaż.

    4. Pomoce terapeutyczne – omówienie.

    5. Wsparcie rodziny dziecka z ASD.


  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu – omówienie zagadnień terapii logopedycznej małego dziecka

    Szkolenie dla specjalistów poradni PP

    1. Charakterystyka trudności dzieci z ASD – różne poziomy funkcjonowania komunikacyjnego.

    - analiza porównawcza rozwoju komunikacji: osoby neurotypowe – osoby z ASD

    - omówienie deficytów w funkcjonowaniu komunikacyjnym osób z ASD

    2. Techniki i wybrane metody terapeutyczne w terapii logopedycznej.

    - metody terapeutyczne osób z ASD – co dla logopedy?

    - techniki terapeutyczne w pracy dziećmi i dorosłymi

    - omówienie wybranych pomocy terapeutycznych

    3. Styl interakcji terapeuty jako główny czynnik w terapii dzieci z ASD.

    - różne style interakcji w procesie terapeutycznym – analiz porównawcza

    - jaki styl interakcji dobrać do konkretnego dziecka?

    - terapeuta dziecka z ASD


  • Szkolenie z TIK - jak wykorzystać darmowe i otwarte zasoby edukacyjne dostępne w Internecie?

    • przedstawione zostaną rozwiązania, do wykorzystania na tablicy interaktywnej czy monitorze, pozwalające całkowicie pozbyć się kredowej tablicy, w tym jak pracować z wykorzystaniem trendu BYOD (czyli użyciem telefonów uczniów),

    • nauczyciele poznają platformy z gotowymi ćwiczeniami do wykorzystania na różnych przedmiotach. A także platformy do tworzenia własnych ćwiczeń,

    • dowiedzą się jak urozmaicać zajęcia dzięki odpowiednim filmom wideo. Jakie i skąd brać oraz gdzie znaleźć do nich ćwiczenia oraz jak tworzyć własny materiał ćwiczeniowy do filmów,

    • nauczą się tworzyć multimedialne zasoby takie jak plakaty czy interaktywne grafiki,

    • poznają tworzenie interaktywnych quizów i fiszek,

    • poznają programy do zbierania i katalogowania ciekawych stron znalezionych w Internecie.

    Na szkoleniu wymagany dostęp do monitora/tablicy interaktywnej z Internetem


  • Szkolenie z kodowania offline (bez komputera) w edukacji przedszkolnej/wczesnoszkolnej

    Jak uczyć myślenia komputacyjnego i algorytmicznego?

    • Nauczyciele dowiedzą się co to jest i jak wykorzystać maty do kodowania na różnych edukacjach,

    • poznają szereg zabaw i gier logicznych z wykorzystaniem między innymi kolorowych kubków,

    • poznają sposoby na proste i ekonomiczne tworzenie pomocy dydaktycznych,

    • dowiedzą się jak włączyć treści programistyczne w zajęcia dydaktyczne z zakresu różnych edukacji.

    Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem


  • Szkolenie z kodowania w wizualnym języku programowania Scratch 3.0

    • Wprowadzenie podstaw kodowania w wizualnym środowisku Scratch 3.0,

    • poznanie robotów Codey Rocky i mBot ,

    • praca z wykorzystaniem koncepcji STEAM i Internetu Rzeczy,

    • rozwijanie miękkich kompetencji: logicznego i algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do problemów, kształtowanie umiejętności pracy zespołowej.

    • zdobycie wiedzy i narzędzi do poszerzenia oferty edukacyjnej swojej placówki,

    • poznanie metodyki nauczania programowania.

    Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem


  • Szkolenie z projektowania i programowania aplikacji mobilnych w App Inventor 2 dedykowane uczniom klas 4-8 szkoły podstawowej.

    Jak zainteresować programowaniem starszych uczniów? Czy można wykorzystać telefon komórkowy w celach edukacyjnych.

    • Wprowadzenie podstaw programowania w środowisku App Inventor 2,

    • praca z wykorzystaniem koncepcji STEAM i Internetu Rzeczy,

    • nabycie umiejętności kreatywnego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów,

    • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, pomysłowości, kreatywności i rozwiązywania problemów.

    Na szkoleniu wymagany dostęp do pracowni komputerowej z Internetem, smartfony/tablety z systemem android


  • Szkolenie z e-bezpieczeństwa

    Jak odnaleźć się w cyfrowym świecie i rozpoznać zagrożenia w Internecie? W jaki sposób chronić swoje dane i prywatność?

    Uczestnicy:

    • poznają najpopularniejsze formy aktywności w sieci Internet oraz związane z nimi zagrożenia,

    • rozwiną kompetencje w obszarze podnoszenia wśród uczniów wiedzy i umiejętności związanych z bezpieczeństwem w Internecie, ochroną danych osobowych, prawem każdego człowieka do prywatności

    • nabędą umiejętności wykorzystania gotowych materiałów dydaktycznych na temat bezpieczeństwa w Internecie i tworzenia materiałów własnych

    • wykształcą nawyk poszanowania praw autorskich

    Na szkoleniu wymagany dostęp do projektora lub monitora/tablicy interaktywnej z Internetem. Wskazane, aby uczestnicy dysponowali komputerem lub tabletem z dostępem do Internetu.


  • Emisja i higiena głosu nauczyciela

    1. Budowa i działanie narządu głosu. Prawidłowe nawyki oddechowe

    2. Patologia głosu – profilaktyka chorób gardła i krtani.

    3. Higiena głosu. 

    4. Trening prawidłowej emisji głosu.

    5. Trema w wystąpieniach publicznych.

    6. Psychologiczne aspekty pracy głosem.


  • Pierwsza pomoc przedmedyczna

    1. Aspekty prawne udzielania pierwszej pomocy.

    2. Ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy.

    3. Łańcuch przeżycia (działań ratowniczych).

    4. Postępowanie z osobą przytomną po wypadku.

    5. Postępowanie z osoba nieprzytomną z zachowanym oddechem.

    6. Postępowanie z osobą nieprzytomną bez oddechu.

    7. Postępowanie w urazach - uraz głowy, zwichnięcie, skręcenie, złamanie.

    8. Ćwiczenia praktyczne.


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

+48 505 255 435

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl

Nasza siedziba

lib-img_6631
lib-img_6797
lib-img_6791
lib-dscn0642