„Pogadaj z gadem”



Autor: Monika Wrzos, neurologopeda

Tej jesieni kolejnym tematem moich spotkań z przedszkolakami będzie wąż, a jedną z pomocy wykorzystywanych podczas pracy jest gra planszowa, którą dostosuję do indywidualnych potrzeb dzieci biorących udział w zajęciach.

Celem zabawy jest ćwiczenie dowolnych sprawności językowych, artykulacyjnych czy ruchowych. Mogą ją wykorzystać zarówno terapeuci, jak też rodzice, chcący urozmaicić ćwiczenia logopedyczne w domu. Gra może być przydatna zarówno podczas zajęć indywidualnych, jak i grupowych oraz modyfikowana tak, aby w toku jej realizacji wykorzystywać dowolne pomoce.

Na planszy, za którą posłużył mi tył bloku rysunkowego, znajduje się długi, pasiasty gad, wyklejony z kolorowego papieru.

Wygląd węża jest zainspirowany bardzo lubianą przez dzieci zabawą, która została opisana na blogu Logopedia Praktyczna tutaj.

Wąż na mojej planszy jest z mniejszych elementów, bo jest to podyktowane wielkością stolików, przy których pracuję w przedszkolach, ale można też posłużyć się gotowym szablonem i układać węża na dużym stole lub dywanie np. podczas zajęć grupowych.



Jak grać?

Dzieci rzucają kostką i poruszają się po polach, które stanowią kolorowe segmenty węża. Każdy kolor oznacza realizację zadania z innej kategorii, dowolnie dopasowanych do potrzeb dzieci biorących udział w zabawie.

Przed rozpoczęciem gry trzeba wytłumaczyć, który kolor będzie odpowiadał konkretnym ćwiczeniom oraz powiedzieć na czym będą one polegały.

Przykładowe zabawy z gadem:


  • Powtórz melodię węża grzechotnika

    Zadaniem dziecka jest powtórzenie rytmu, który powstał dzięki potrząsaniu wypełnionym grochem wężem grzechotnikiem, wykonanym z rolek po ręcznikach papierowych. Dziecko może wyklaskać lub wytupać rytm albo powtórzyć melodię grzechotnika samodzielnie nim manipulując. Nie jest to łatwe zadanie, bo grzechotnik jest długi i trzeba umiejętnie nim poruszyć, aby wydał odpowiedni dźwięk.


  • Który wąż syczał

    Zadaniem dziecka jest odnalezienie węża, który pasuje do zaprezentowanego przez logopedę układu rytmicznego. Kolorowe węże są wycięte z pianki PCV i ozdobione rytmicznymi wzorami za pomocą zwykłego cienkopisu.


  • Zaprezentuj wężowy rytm

    Zadaniem dziecka jest zaprezentowanie rytmu, zilustrowanego na wylosowanym pasku z wężami. Może zrealizować zadanie w umówiony sposób, tupiąc, klaszcząc, stukając, albo wypowiadając krótko ćwiczoną głoskę w izolacji.


  • Grzechoczące memo

    Z pomocą pacynek i trzymanych jednocześnie w garści grzechotek logopeda demonstruje różnorodne dźwięki. Zadaniem dziecka jest zapamiętać w jaki sposób grzechoczą poszczególne gady i z zamkniętymi oczami odgadnąć, który z nich zagrzechotał w kolejnych rundach.

    Wykorzystałam tu elementy „Pamięci dźwiękowej” firmy Aleksander, ale możecie wrzucić dowolne grzechoczące elementy do małego pudełka np. po farbach czy kremie i efekt będzie ten sam.

    Pacynki, których używam w tej zabawie pochodzą ze strony  https://mrprintables.com/snake-finger-puppets/


  • Tańczący wąż

    Dziecko dmucha na spiralnego węża, który tańczy pod wpływem strumienia powietrza. Przy ćwiczeniu zwracamy uwagę, aby powietrze było nabierane prawidłowo, a faza wydechu wydłużała się, pamiętając jednak o tym, aby dziecko nie pozbywało się powietrza zapasowego.

    Do wykonania węża posłużył mi szablon ze strony http://www.minieco.co.uk/cut-colour-spiral-paper-snake/, który wydrukowałam na kolorowym papierze, zalaminowałam cienką folią,  odpowiednio wycięłam i przyczepiłam nitkę.


  • Wąż zmienia skórę

    Zabawa oddechowa typu wdech-wydech. Za pomocą powietrza wdychanego przez słomkę dziecko przenosi kolorowe zygzaki lub inne elementy na szablony węży wycięte z papieru lub pianki PCV.


  • Język jak wąż… Ćwiczenie artykulacyjne

    Dziecko losuje ćwiczenie, które może być sformułowane tak, aby język udawał węża np:

    • Machaj języczkiem jak grzechotnik ogonem.
    • Maluj na podniebieniu za pomocą czubka języka pełznącego węża.
    • Maluj na podniebieniu za pomocą czubka języka długiego węża.
    • Maluj na podniebieniu za pomocą czubka języka zwiniętego węża.
    • Język jak długi wąż zagląda za ostatnie zęby trzonowe.
    • Język jak wąż chowa się przemiennie za górnymi i dolnymi zębami.

  • Co ukryło się za wężem? Nazwij, zgadnij, podziel na sylaby…

    Dzieci losują obrazki z wężem, na ich odwrocie za pomocą masy mocującej zostały przymocowane obrazki z ćwiczonymi głoskami. Zadanie polega na  poprawnym nazwaniu obrazka, odgadnięciu, w którym miejscu jest ćwiczona głoska, podzielenie na sylaby itp...


  • Powtórz za wężem

    Powtarzanie wyrazów, wyrażeń lub trudnych zdań będzie znacznie przyjemniejsze jeśli będzie nam towarzyszyć pacynka, np. taka wykonana z papieru.

    Osobom, które lubią szyć i znajdą zbędną skarpetkę może przypadnie do gustu podobna zabawka, wykonana i przedstawiona przez Agnieszkę Zielińską  na naszym fanepage:

    https://www.facebook.com/pg/InstytutEdukacjiLogopedycznej/videos/?ref=page_internal

    Celem gry  jest wykonywanie ćwiczeń przy okazji dobrej zabawy. Na planszy nie ma startu ani mety i nikt nie wygrywa, jednak za każde za dobrze wykonane zadanie dziecko może kolorować kolejne segmenty kolorowanki przedstawiającej węża.

    Logopedzi ćwiczący z dzieckiem na zajęciach mogą wkleić kolorowankę do zeszytu dziecka i dołączyć krótką instrukcję, aby posłużyła w domu za podobną grę. Rodzice mogą wykorzystać do zabawy  ćwiczenia i wyrazy zadawane wcześniej przez terapeutę.

     

    Grę można wykonać z większej ilości kolorów i losować zadania z kolorowych pudełek. Zamiast kolorowanki, jako element motywacyjny, można wykorzystać wycięte z tektury elementy węża lub nakrętki po napojach i podczas gry walczyć o ułożenie jak najdłuższego gada. Można zabrać na zajęcia tylko planszę i zadania wymyślać na bieżąco;-)

    Jest to tylko inspiracja do realizacji zajęć logopedycznych na temat węża.

    Pomysłów na pracę z tą grą może być mnóstwo i z pewnością znajdziecie wiele własnych, dlatego jeżeli wykorzystacie tę zabawę podczas zajęć z dziećmi, podzielcie się z nami swoimi rozwiązaniami, dajcie znać czy udało się nam zainspirować.


Sprawdź, jak wyglądają nasze inspiracje!



„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

+48 505 255 435

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl

Nasza siedziba

lib-img_6631
lib-img_6797
lib-img_6791
lib-dscn0642