Zabawa odgrywa kluczową rolę w rozwoju każdego dziecka. Jest ona podstawową formą aktywności dziecka, umożliwia mu poznawanie świata, rozwijanie się oraz nabywanie rozmaitych umiejętności.
W terapii logopedycznej właściwie przeprowadzona zabawa jest istotnym narzędziem, które umiejętnie wykorzystywane może przynieść ogromne korzyści. Główne zalety wykorzystania tego narzędzia to: zniwelowanie stresu u dziecka, stymulowanie małego pacjenta i motywowanie go do mówienia.
Na zabawę z dzieckiem powinniśmy poświęcać około trzydziestu minut dziennie. Jeżeli nasze dziecko jest małe i nie potrafi bawić się przez trzydzieści minut, możemy rozdzielić ten czas na dwie sesje po piętnaście minut lub trzy sesje po dziesięć minut. Ważne, aby nie wywierać na sobie presji, nie starać się egzekwować od dziecka wydawanych przez nas poleceń, raczej współdziałać razem z dzieckiem. Zabawa powinna być prowadzona w radosnej atmosferze, dziecko musi czuć, że jest partnerem mającym wpływ na kształt i przebieg zabawy.
Odpowiedni wybór gier i zabaw oraz właściwa realizacja planu terapeutycznego dają duże szanse powodzenia terapii. W metodologii psychologiczno-pedagogicznej wg S. Lipiny rozróżnia się następujące rodzaje zabaw:
- zabawy manipulacyjne
- zabawy konstrukcyjne
- zabawy tematyczne
- zabawy dydaktyczne
- zabawy ruchowe
Wszystkie z wyżej wymienionych zabaw mają zastosowanie w terapii logopedycznej, można je stosować zarówno indywidualnie, jak i grupowo. Dobrze zorganizowane i przeprowadzone zabawy stwarzają możliwość poznania nowych słów przez dziecko, sprzyjają komunikacji pomiędzy dzieckiem i terapeutą, doskonalą mowę. Prowadzenie terapii poprzez zabawę w warunkach domowych jest znacznie łatwiejsze dla rodziców, pracujących z dzieckiem według wytycznych logopedy. Rodzice, organizując zabawę, mogą wykorzystywać sytuacje codzienne będące źródłem nowych doświadczeń dla dziecka.
Pobaw się z dzieckiem w domu
Opracowała: Monika Kwapisz-Ciemińska, logopeda
Źródła:
- Baran „ Terapia zabawą czyli usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego”
- Michalak-Widera, 2009, „Terapeutyczna rola zabawy w kształtowaniu poprawnej mowy u osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych” [w:] Forum Logopedyczne, nr. 16/2009
Interesuje Cię ten temat? Zajrzyj do oferty szkoleniowej, być może wkrótce w Twoim mieście odbędzie się szkolenie z tego zakresu. A może znajdziesz je w ofercie szkoleń on-line i webinarów:
👉 Szkolenia stacjonarne i online - kliknij tutaj
👉 Webinary - kliknij tutaj
👉 Szkolenia e-learningowe - kliknij tutaj
Umów się na wizytę
Wybierz specjalistę, u którego chcesz się poradzić: logopeda, neurologopeda, audiolog, trener emisji głosu i oddechu, psycholog, terapeuta Elektrostymulacji Logopedycznej
Tel.: +48 881 527 414