Co to jest?
To zbiór ćwiczeń i propozycji zabaw wyposażonych w dużą ilość ilustracji oraz nagrania, które stanowią bazę w terapii opóźnionego rozwoju mowy. Publikacja składa się z dwóch niezależnych części. Pierwsza z nich to teczka, w której znajdują się kolorowe ilustracje.
Większość z nich to materiał do ćwiczeń dźwiękonaśladowczych, zabaw ze słowem, czasowników oraz przeciwieństw i porównań. W teczce znajduje się również płyta CD z nagraniami. Druga część wydana jest w formie książki, to zbiór zabaw bazujących na onomatopejach i prostych słowach.
Cz. I
Materiały do terapii opóźnionego rozwoju mowy dla rodziców i terapeutów
Cz. II
Zabawy do terapii opóźnionego rozwoju mowy dla rodziców i terapeutów
Autorzy:
Katarzyna Szłapa, Iwona Tomasik, Sławomir Wrzesiński
Dla kogo?
Pomoc dedykowana logopedom, nauczycielom przedszkoli i żłobków, oligofrenoterapeutom oraz najważniejszej grupie – „zatroskanym rodzicom”. Autorzy podkreślają, że to ta ostatnia grupa najbardziej wpłynęła na ostateczną formę publikacji.
Dokładniejszy opis
Tytułowe kroki , które rozwijają mowę to:
Krok I. Zabawy oddechowe
Krok II. Zabawy usprawniające narządy mowy
Krok III. Zabawy słuchowe
Krok IV. Zabawy logorytmiczne
Krok V. Zabawy dźwiękonaśladowcze
Krok VI. Zabawy ze słowem
Każdy rozdział zawiera bardzo jasne informacje opisujące kolejne ćwiczenia. Krok pierwszy, oprócz opisu kolejnych ćwiczeń, przedstawia zdjęcia dzieci, które wykonują dane ćwiczenie oddechowe. Podobnie jest w kolejnym rozdziale, gdzie przedstawione są ćwiczenia artykulacyjne narządów mowy. Jest to bardzo przydatne dla rodziców, którzy pracują z dziećmi samodzielnie w domu, a kontakt z terapeutą jest sporadyczny. Kolejny krok to kształcenie funkcji słuchowych. Ćwiczenia dotyczą głównie rozpoznawania odgłosów otaczającego świata. Proste odgłosy z najbliższego otoczenia dziecka oraz takie, które mogą być dla niego pierwszym słuchowym doświadczeniem. Nagrania przedstawiają realistyczne dźwięki, nie są stworzone elektronicznie. Ścieżki dźwiękowe ułożone są alfabetycznie. Do wszystkich dźwięków są dołączone ilustracje. Czwarty krok to zabawy logorytmiczne. Osiem muzyczno-ruchowych propozycji zabaw. Do każdej z nich przyporządkowana jest inna ścieżka dźwiękowa. Pracujemy tutaj nad reakcją ruchową nad zmianą tempa, dynamiki, melodii, akcentu. Następny etap to zabawy dźwiękonaśladowcze. Mamy tutaj kolejną porcję ilustracji do pracy z dzieckiem, są to kolorowanki. Gotowe scenariusze zabaw, podpowiadają, jak można je wykorzystać. Ostatni krok pokazuje zabawy ze słowem, gdzie znajdziemy przeróżne pomysły, jak zaciekawić dziecko, zmotywować do powtarzania, mówienia. Znajdziemy wierszyki, teatrzyki, dialogi, wyliczanki, czy rymowanki, które możemy urozmaicać ilustracjami.
Druga część pomocy to książka z zabawami bazującymi na materiale dźwiękonaśladowczym i prostych słowach. Te same ilustracje odpowiadające onomatopejom i słowom z pierwszej części są tutaj wykorzystane na wiele różnych sposobów do utrwalania poznanego materiału. Są to zabawy na zasadzie dobierania, łączenia w pary, odszukiwania cieni, jest gra „Pamięć” i wiele różnych ciekawych pomysłów do ćwiczeń przez zabawę.
Szata Graficzna
Dobrze dobrana do nagrań dźwiękowych. Dzieci nie maja problemu z rozpoznaniem ilustracji. W drugiej części są to te same rysunki przygotowane do kolorowania, wyklejania itp.
Cena
Biorąc pod uwagę jak różnorodnie i na wielu poziomach, możemy wykorzystać pomoc, cena jest bardzo atrakcyjna.
Przydatność
Duża przydatność w początkowym etapie nabywania i rozwijania mowy. Można też wykorzystywać w późniejszych etapach do ćwiczeń słuchowych, logorytmicznych, motorycznych i oddechowych
Końcowa ocena
Publikację oceniam jako bardzo dobrą i przydatną pomoc edukacyjną. Polecam szczególnie pierwszą część, drugą traktuję jako uzupełnienie.
Ewelina Prokopiuk – logopeda IEL
Zobacz: