fbpx

Blog

Recenzja: "Scenariusze zabaw logopedycznych w grupach dzieci od 4 do 7 lat"

Jest to zbiór 15 gotowych scenariuszy do wykorzystania podczas grupowych zajęć logopedycznych. Każdy scenariusz składa się z jasno określonych celów, opisanego przebiegu zajęć oraz wykazu pomocy dodatkowych, które przydadzą się podczas zajęć.

Scenariusze zabaw logopedycznych w grupach dzieci od 4 do 7 lat. Anna Lubner- Piskorska

Liczebność grupy jest dowolna, ponieważ większość materiałów graficznych jest podana w pojedynczej wersji. Ćwiczenia pogrupowane są według wątków tematycznych: Cyrk. Pojazdy. Pogoda. Kosmos. Na wsi. Instrumenty. Spacer po zoo. Imieniny Celiny. Nad morzem. W szafie. W lesie. Zawody. Roboty. Teatr A. Teatr B. Scenariusze są ułożone przypadkowo. Nie ma podziału na ćwiczenia odpowiednie do wieku, ani porządku chronologicznego, dlatego prowadzący sam może je dobierać stosownie do możliwości i preferencji grupy, którą prowadzi.

Oprócz zeszytu ze scenariuszami, dużą część stanowią dodane rysunki. Są to plansze formatu A4. Wszystko zapakowane jest w teczkę.

Dla kogo?

Według tytułu autorka kieruje publikację dla dzieci w przedziale wiekowym od 4 do 7 lat. Jednak w przypadku dzieci, z którymi pracuję, większość ćwiczeń oraz sama grafika, są zbyt złożone jak dla 4-latków, a nawet 5-latków. Tylko wybrane z różnych scenariuszy pojedyncze ćwiczenia nadają się do przeprowadzenia w grupie młodszych dzieci.

 

Szata Graficzna

Wszystkie scenariusze są opatrzone grafiką. Są to plansze Formatu A4 wydrukowane na twardszym papierze przygotowane do wycięcia. Miniatury plansz znajdują się przy tytułach kolejnych scenariuszy w zeszycie, co znacznie ułatwia ich znalezienie i kojarzenie ćwiczeń z przebiegiem zajęć. Jednak sama grafika w wielu ćwiczeniach jest dość skomplikowana. Zawiera wiele szczegółów, które niektórym dzieciom mogą utrudniać odbiór głównego przekazu np. w pierwszym scenariuszu Cyrk, emocje są bardzo trudne do odczytania na twarzach figlarnych i złożonych  pajacyków, podobnie jest przy scenariuszu Zawody, gdzie przedstawione osoby i charakterystyczne dla wykonywanego zawodu atrybuty nie są jednoznaczne we wszystkich przykładach.

Przydatność

Dla osób prowadzących zajęcia grupowe może być przydatną pomocą dla starszych dzieci.  Wymaga jednak modyfikacji scenariuszy, ponieważ wiele ćwiczeń nie jest przystosowanych do zbyt liczebnej grupy. Dla młodszych dzieci 4 i często 5 – latków ćwiczenia są w większości zbyt trudne.

Wiele ćwiczeń można wykorzystać oprócz zajęć grupowych również w terapii indywidualnej.

Końcowa ocena

Publikację oceniam jako dobrą. Dla mnie przydatną bardziej w terapii indywidualnej nie grupowej.  W terapii grupowej przydatne są niektóre scenariusze. To osoba prowadząca zajęcia musi sama przeanalizować wszystkie scenariusze i wybrać z nich ćwiczenia odpowiednie do swojej grupy, a jeśli zajdzie potrzeba, również je zmodyfikować.

Tematyka scenariuszy jest dobrze dobrana, poszerza słownictwo i nie jest powieleniem innych tego typu pomocy.

Inne uwagi

Ułatwieniem są podpisy na odwrocie plansz z grafiką. Ułatwia to  porządkowanie ćwiczeń.

Ewelina Prokopiuk – logopeda IEL


„Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię.”
Johann Wolfgang Goethe

Kontakt

Adres

ul. Matki Teresy z Kalkuty 18A lok. 6, 20-538 Lublin

Telefon

Biuro, szkolenia: +48 505 255 435

Rejestracja na terapię: +48 881 527 414

Kontakt telefoniczny w godzinach 9-15

Email

biuro@instytutlogopedyczny.pl