W dzisiejszym wydaniu recenzja książki autorstwa Romany Sprawki - "Terapia logopedyczna róznicowania artykulacji głosek sz-s s-ś sz-ś", wyd. Harmonia. Zapraszamy do lektury!
Ciągłe substytucje, mimo wywołania zaburzonych głosek? Zaburzenia słuchu fonematycznego? Zastępowanie artykulacji głosek dentalizowanych? Czy te trudności występujące u twoich pacjentów spędzają Ci sen z powiek? A może brakuje Ci pomysłów na ćwiczenia? Logopeda ma się nad czym głowić ;)
Z pomocą terapeutom oraz rodzicom, którzy chcą pracować z dzieckiem przychodzi publikacja Romany Sprawki „Terapia logopedyczna różnicowania artykulacji głosek sz – s, s – ś, sz – ś”!
Jest to zbiór 21 gotowych scenariuszy zajęć logopedycznych. Mogą być wykorzystywane w całości lub też stanowić inspirację, czy bazę zadań do wykorzystania podczas własnej pracy z pacjentem. Ograniczeniem są jedynie indywidualne upodobania oraz możliwości i potrzeby podopiecznego. W publikacji, obok starannie opisanego przebiegu zajęć, ich celu, metod czy form pracy, znajdziemy bazę załączników, z którymi możemy pracować. Do książki dołączone są: zestawy wyrazów i tekstów, materiał obrazkowy, zadania i łamigłówki dla dzieci. Ćwiczenia obejmują pracę nad różnicowaniem głosek w sylabach, paronimach, wyrazach, trudnych słowach oraz w zdaniach i tekstach.
Zaletą zawartych w publikacji ćwiczeń jest stopniowanie trudności i ich kompleksowy dobór. Proponowane ćwiczenia wykonuje się w dalszych etapach terapii logopedycznej, kiedy to po wywołaniu głosek pracuje się nad ich słuchowym i wymawianiowym różnicowaniem. Korzystając z książki, wypróbowałam proponowane przez autorkę ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i rozwijające kompetencje fonologiczne. Część z nich chętnie będę wykorzystywać w swojej pracy, o kilku zapomnę, a niektóre zmodyfikuję ;)
Czarno-biała wersja materiału obrazkowego dołączonego do książki może stanowić zależnie od upodobań – wadę lub zaletę. Okiem praktyka pracującego w przedszkolu– takie rozwiązanie, ułatwia powielanie materiałów. Większość moich pacjentów chętnie bierze w dłoń kredki a możliwość pokolorowania traktuje, jako dodatkową atrakcję czy nagrodę. Są jednak dzieci, dla których atrakcyjne jest tylko to, co już kolorowe i przyciągające uwagę. Graficzne opracowanie załączników pozwala na ich wycinanie i bezpośrednie wykorzystywanie podczas zajęć. Z uwagi na cienki papier warto jednak zadbać o ich właściwe zabezpieczenie.
Tak, jak różni są nasi pacjenci, tak różni są terapeuci i ich metody pracy. Nie ma zatem złotego środka, czy publikacji, która przypadnie wszystkim do gustu. Logopedzi – szukajmy inspiracji i możliwości pracy z naszymi pacjentami!
Marta Branica, logopeda